پایان مهمانی رنگین‌بانوها در اردکان

همزمان با بارش‌های بهاری و شرایط مساعد و متفاوت امسال که منجر به افزایش قابل‌توجه پروانه‌ها در برخی شهرهای کشور مخصوصا شهر کویری اردکان شده بود، این روزها با گرم شدن هوا شاهد رخت بربستن و پایان مهمانی گونه‌ای از پروانه با نام «رنگین‌بانو»در اردکان هستیم.

به گزارش یزدی نیوز«علیرضا احمدی» رییس جهادکشاورزی اردکان افزایش بارش‌ها به ویژه در طول فصل بهار را دلیل افزایش ناگهانی جمعیت پروانه‌ها در اردکان و دیگر شهرها عنوان کرد، افزود: طی اطلاعیه‌ای که از سوی زیست شناسان و سازمان جهادکشاوری استان نیز اعلام شد این نوع از پروانه‌ها هیچ خطری برای کشاورزان ایجاد نکرده‌اند.

 
وی با تاکید بر به این که وقوع ترسالی و بارش‌های مناسب در ابتدای سال افزایش غیرقابل باور تعداد پروانه‌ها در مناطق مختلف اردکان را ایجاد کرد، تصریح کرد: دوره مهاجرت و تولید مثل این پروانه‌ها کوتاه است و با گرم شدن چند هفته گذشته از تعداد کثیری از این نوع پروانه کاسته است.
 
احمدی با اشاره به این که زندگی پروانه‌ها بین یک هفته تا یک سال، بسته به گونه‌ای که به آن تعلق دارند طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: «رنگین‌بانوها» که گاهی در برخی جاها با نام «پروانه‌های گل ِ خار» شناخته می‌شوند، معمولا بین یک تا دو ماه و در شرایط آب‌ و هوایی خوب تا سه ماه عمر می‌کنند اما این گونه پروانه در عین حال می‌تواند مسافتی طولانی را با سرعت نسبتا بالایی پرواز کند.
 
گفتنی است، پروانه‌های « Vanessa cardui » یا «رنگین‌بانو» از رایج‌ترین پروانه‌ها در سراسر جهان به شمار می‌روند و به جز در مناطق قطبی و آمریکای جنوبی در دیگر نقاط جهان، از جمله در ارتفاعات مناطق استوایی دیده می‌شوند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..