سم‌پاشی دامداری‌های سنتی ابرکوه برای پیشگیری از تب کریمه

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه از انجام عملیات سم‌پاشی و پاکسازی واحدهای دامداری سنتی یکی از محله‌های گل‌کاران این شهرستان به منظور پیشگیری از انتشار بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز «علی فاتحی‌نیا» در این باره گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو  افزایش می‌یابد و مبارزه با کنه‌ها از طریق سم‌پاشی بدن و جایگاه دام‌ها نخستین گام برای جلوگیری از انتشار این بیماری به شمار می‌رود.

 
وی تصریح کرد: به دنبال افزایش احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو در فصل تابستان، بیش از ۳۰ واحد از منازل مسکونی یکی از محله‌های گل کاران که محل نگهداری دام سبک و همچنین طیور خانگی بود، تحت عملیات سم پاشی و ضدعفونی جهت مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام از جمله بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو و همچنین مبارزه با حشرات موزی و مزاحم مثل  کک، پشه، جرب و مگس قرار گرفت.
 
فاتحی نیا افزود: در این عملیات که با همکاری چند تن از پرسنل خدوم شهرداری به منظور سهولت در روند کار و همچنین همکاری شورای شهر و هیات امناء مسجد گل‌کاران جهت هماهنگی و اطلاع رسانی به مردم صورت پذیرفت، بیش از ۳۰ واحد مسکونی که قبلا و یا در حال حاضر محل نگهداری دام بودند، سم‌پاشی و ضدعفونی شد.
 
وی با اشاره به استقبال و همکاری صمیمانه اهالی محل، به راه‌های انتقال بیماری تب کریمه به انسان اشاره کرد و گفت: کشتار خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش‌های بهداشتی شامل دستکش، عینک و ماسک، گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون، ترشحات و گوشت دام آلوده از جمله این روش‌هاست.
 
این مسئول به شهروندان توصیه کرد که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گوشت مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مجاز و با برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی تهیه و در صورت عدم دسترسی به کشتارگاه، ضمن رعایت نکات بهداشتی حین ذبح، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری و سپس اقدام به قطعه کردن و مصرف کنند.
 
رییس شبکه دامپزشکی ابرکوه همچنین از شهروندان خواست تا در صورت بروز علائمی همچون تب همراه با درد عضلانی، درد و سفت شدن عضلات گردن، درد و حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، اسهال و استفراغ و خونریزی منتشر زیر پوست، با سابقه تماس با گوشت یا خون تازه دام و یا گزش کنه، حتمأ به پزشک مراجعه کنند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..