امام جمعه یزد مطرح کرد:

جای خالی معماری اصیل یزدی‌ها در ساخت‌وسازهای جدید

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با بیان اینکه معماری اصیل یزدی، بافت تاریخی این شهر را جهانی کرد، گفت: با این وجود جای خالی معماری اصیل در ساخت‌وسازهای یزد احساس می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار داشت: نکته مهمی که شهرداران در تمام مناطق کشور از جمله یزد باید مدنظر داشته باشند، نگاه یکسان و متوازن به تمام مناطق شهر است.

 
وی افزود: شهرداری باید در ارائه خدمات به مردم در تمام نقاط شهر یکسان عمل کند و نباید تبعیضی در این زمینه میان مردم در مناطق مختلف شهر احساس شود.
 
ناصری تصریح کرد: همه مردم در تمام مناطق شهر، شهروند یزد محسوب می‌شوند و دلیلی ندارد که عده‌ای خدمات بهتر و بیشتر دریافت کنند.
 
امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بافت تاریخی یزد عنوان کرد: نوع معماری بافت تاریخی سبب شد تا این بافت ثبت جهانی شود اما امروز می‌بینیم که جای معماری اصیل یزدی‌ها در ساخت‌وسازهای جدید این شهر خالی است.
 
ناصری خاطرنشان کرد: بارها به نظام مهندسی تاکید کردیم که باید نسبت به سبک معماری در یزد تغییر نظر و رویه صورت گیرد و مردم باید به سمت معماری اصیل تشویق شوند.
 
وی افزود: گذشتگان ما اقدام به ساخت بازاری به بزرگی بازارخان یزد کردند که در طول روز به هیچ عنوان نیاز به روشنایی نداشت و در گرما و سرما هم عایق بسیار خوبی بوده و مصرف انرژی در این بازار به میزان بسیار کمی بوده اما امروز می‌بینیم که در وسط روز با وجود این میزان انرژی خورشیدی که در یزد وجود دارد، ساختمان‌ها تاریک است و باید چراغ روشن شود.
 
ناصری تصریح کرد: این سبک ساختمان سازی و پاساژسازی، نه تنها اتلاف بی‌اندازه انرژی را به دنبال دارد بلکه در صورت قطع شدن برق، زندگی مردم مختل می‌شود.
 
وی تاکید کرد: در ساخت‌وسازهای امروزی علاوه بر اینکه باید میزان مصرف انرژی را مدنظر قرار دارد، باید به حفظ معماری اصیل گذشته نیز توجه کرد تا این میراث برای نسل‌های آینده نیز محفوظ بماند.
 
 مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور امروز برای شرکت در مراسم تودیع و معارفه شهردار یزد همچنین شرکت در جلسه شورای شهر یزد به این استان سفر کرده است.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..