درآمد ۱۵ میلیونی متکدیان در یزد؛ مردم به متکدیان کمک نکنند

مدیر اداره پیشگیری و تخلفات شهری شهرداری یزد با بیان اینکه درآمد متکدیان در یزد به روزی ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد گفت: تا زمانی که مردم به متکدیان کمک کنند، فعالیت‌ها در زمینه جمع‌آوری آنها نتیجه نمی‌دهد.

به گزارش یزدی نیوزمردم ایران به مهربانی و نوع دوستی شهره هستند و نماد واقعی این نوعدوستی و مهربانی را می‌توان در کمک به سیل زدگان مناطق مختلف کشور در طول دو ماه گذشته مشاهده کرد؛ کمک‌هایی که در هیچ کجای جهان نمونه آن نبوده و نیست.

 
این کمک‌ها نه تنها در مناطق سیل زده بلکه در سایر موارد دیگر از جمله حوادث طبیعی تا کمک به زندانیان جرایم غیرعمد و آزاد کردن آنها به صورت بسیار گسترده قابل مشاهده است.
 
به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان ملت ایران با برگزاری جشن‌های گلریزان، زمینه آزادی صدها زندانی جرایم غیرعمدی که به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه به زندان افتاده و خانواده‌هایشان با هزاران مشکل روبرو شده‌اند را آزاد می‌کنند؛ علاوه بر آن در طول سال هم مردم ایران برای کمک به نیازمندان صدقات خود را در صندوق‌های صدقه می‌اندازند تا هم کمکی به دیگران شود و هم انواع بلاها از زندگی آنها دفع گردد.
 
در این بین اما عده ای هستند که از حسن نوعدوستی و مهربانی ملت ایران سوءاستفاده کرده و در طول سالیان گذشته به تکدی‌گری در خیابان‌ها می‌پردازند و پول‌های زیادی از مردم می‌گیرند؛ افرادی که شاید اکثریت بالاتفاق آنها اصلا نیازمند نیستند و تنها به دلیل اینکه از این راه می‌توانند بدون هیچ سختی میلیون‌ها پول به جیب بزنند، خود را به شکل نیازمندان در آورده و تکدی‌گری می‌کنند.
 
 
 
در بین این افراد هستند کسانی که حتی به فرزندان شیرخوار خود انواع داروهای مضر را می‌دهند تا در نگاه مردم فرزند آنها بیمار به نظر آید و به آنها کمک کنند.
 
تکدی‌گری خط قرمز شهرداری یزد
 
در این زمینه امرالله سیف‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد، با بیان اینکه تکدی‌گری خط قرمز شهرداری است اظهار داشت: هر کجا که دیده شود متکدیان در حال تکدی‌گری هستند یا مرکز پیام به ما خبر دهد تیم‌هایی اعزام شده و آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم.
 
وی افزود: مردم هرگاه مشاهده کردند در جایی فردی در حال تکدی‌گری است می‌توانند با شماره گیری ۳۷۲۵۰۰۲۰ از ساعت ۷ صبح الی ۲۳ به مرکز پیام شهرداری اطلاع دهند تا اقدامات لازم جهت جمع‌آوری متکدیان انجام گیرد.
 
مدیر اداره پیشگری و تخلفات شهری با اشاره به تشکیل چارتی برای اولین بار جهت جمع‌آوری متکدیان در کشور گفت: این طرح برای وزارت کشور ارسال شده است و در صورت تصویب به تمامی استان‌ها ابلاغ می‌شود و طبق این طرح تکدی‌گران به چند دسته مرد، زن، کودک، اتباع مجاز و غیر مجاز تقسیم می‌شوند و برای هر کدام یک مراحل قانونی دیده شده است.
 
 سیف‌الدینی با اشاره به مراحل قانونی متکدیان خاطرنشان کرد: چنانچه این افراد ایرانی و نیازمند باشد با هماهنگی کمیته امداد اگر تحت پوشش نباشند تحت پوشش قرار گرفته و اگر هم تحت پوشش باشند مراحل قانونی خود را در شهرداری طی می‌کنند.
 
 وی با اشاره به همکاری سازمان‌ها جهت ساماندهی متکدیان عنوان کرد: شهرداری وظیفه دارد متکدیان را جمع‌آوری کند و دادگستری، کمیته امداد، صدا و سیما، نیرو انتظامی و بهزیستی ساماندهی متکدیان را برعهده دارند.
 
کمک مردم به متکدیان مشکل اصلی در جمع آوری آنها؛ درآمد ماهانه ۱۵ میلیونی برای یک متکدی
 
مدیر اداره پیشگری و تخلفات شهری ادامه داد: کاری که توسط شهرداری در حال انجام است کافی نیست زیرا مردم شرایط را درک نمی‌کنند و تا زمانی که مردم به متکدی کمک می‌کنند متکدی هم تقاضا دارد و هر روز در حال افزایش هستند و آنها درآمدشان به روزی ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.
 
مدیر اداره پیشگری و تخلفات شهری با بیان اینکه مردم نباید به متکدیان کمک کنند اظهار داشت: تا هنگامی که مردم این دیدگاه را دارند جمع‌آوری آنها تاثیری بر جمعیت مکدیان نخواهد گذاشت و ما باید هر روز  با وجود خطراتی که جمع آوری آنها به دنبال دارد و هزینه بیت‌المال آنها را از سطح شهر جمع‌ کنیم.
 
سیف‌الدینی با بیان اینکه این موضوع به هیچ عنوان زیبنده یک شهر جهانی نیست افزود: از رسانه‌ها تقاضا داریم که به ما کمک کنند تا بتوانیم در جامعه فرهنگ‌سازی شود، زیرا این صدقات هیچ جایگاه معنوی ندارد و پولی که از آنها می‌گیرند به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.
 
مدیر اداره پیشگری و تخلفات شهری گفت: برای مثال یک فرد متکدی هست که چندیدن بار دستگیر شده است و دو منزل مسکونی و سرمایه زیادی در یزد دارد ولی دوباره تکدیگری انجام می‌دهد و حتی درآمد شهرستان‌های استان را هم برای تکدی‌گری می‌داند.
 
بر اساس بیانات سیف‌الدینی در صورتی که یک متکدی در طول روز بتواند ۵۰۰ هزار تومان از مردم کمک دریافت کند، در آمد وی در طول ماه به ۱۵ میلیون تومان می‌رسد که امروز برای اکثریت جامعه داشتن چنین درآمدی یک آرزوی محال و دست نیافتنی به نظر می‌رسد.
 
قطعا این افراد در حال سوء استفاده از احساسات مردمی هستند و لازم است برخورد لازم با آنها صورت پذیرد اما تا زمانی که این مشکل از ریشه نخشکد، همچنان مثل علف هرز در خیابان‌ها رشد کرده و تا زمانی که مردم به آنها کمک کنند، قطعا آنها هم به هر روشی که هست در خیابان‌ها از مردم گدایی می‌کنند.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..