رونمایی از ارقام جدید گندم و جو مقاوم به شوری در یزد

به همت مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد از ارقام جدید گندم و جو متحمل به شوری با نام‌های «برزگر» و «گلشن» جهت کشت در اراضی شور کشور رونمایی شد.

به گزارش یزدی نیوز«سیّدجمال سجادی‌پور» رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد در برنامه رونمایی از ارقام مذکور با اشاره به این که اراضی استان عمدتاً به دلیل اقلیم منطقه شور هستند، دستاورد جدید این مرکز را جهت بهره‌وری بهتر و افزایش درآمد کشاورزان مهم برشمرد.

 
وی گندم برزگر را جدیدترین رقمی برشمرد که پس از ارقام کویر، بم، سیستان، نیشابور، ارگ، افق و نارین به ارقام گندم کشور معرفی شده است.
 
سجادی‌پور با بیان این که مطالعات و تحقیق بر روی گندم برزگر از سال ۸۲ شروع و اکنون به مرحله تکثیر و تولید رسیده است، گفت: مقاومت گندم برزگر به ریزش، خوابیدگی، تحمل در برابر شوری، کیفیت آرد خوب و میانگین عملکرد ۴.۶ تن در هکتار از جمله مشخصات و مزایای آن است.
 
وی همچنین دستاورد دیگر استان را معرفی رقم جو گلشن برشمرد و افزود: این رقم بعد از ارقام افضل، خاتم و مهر چهارمین رقم جو متحمل به شوری در کشور است که تحقیقات آن از سال ۸۵ در یزد شروع شد و در حال حاضر به نتیجه رسیده است.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان مقاومت جو گلشن به شوری، ریزش و خوابیدگی و عملکرد ۵تن در هکتار را از مشخصات برجسته این جو بیان کرد.
 
بنا به این گزارش، در استان یزد گندم در سطح ۱۱ هزار هکتار و تولید ۴۰ هزار تن و جو در سطح ۲۹۰۰ هکتار و تولید ۹هزار تن کشت می‌شود.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..