افزایش خطر ابتلا به تب کریمه کنگو در ماه رمضان

افزایش کشتار خانگی گوسفندان در ماه رمضان خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می دهد .

به گزارش یزدی نیوزرئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد گفت : در برخی از ایام سال نظیر عید قربان، ماه محرم ، ماه رمضان که احتمال کشتار خانگی دام ها خارج از کشتارگاه افزایش می یابد در صورت بی توجهی به نکات بهداشتی خطر ابتلا به تب کریمه کنگو افزایش می‌یابد . 

 
دکتر بهادر حاجی محمدی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی خطرناک مشترک بین انسان و دام است افزود : باد کردن پوست گوسفند با دهان یکی از مهمترین راه‌های ابتلا به ویروس کریمه کنگو است.
 
 
 
وی گفت: در کشتارهای خانگی برخی افراد ، برای جدا کردن پوست گوسفند از گوشت، از دهان خود برای باد کردن و دمیدن زیر پوست  استفاده می‌کند به دلیل مماس شدن لب و دهان با لاشه گوسفند خطر بیشتری برای ابتلا وجود دارد.
 
وی افزود :  بر اساس آمار وزارت بهداشت،  پارسال ۴۱ نفر در سه ماهه بهار به این بیماری مبتلا شدند و متاسفانه پنج نفر نیز از انان جان خود را از دست داد. 
 
وی گفت : احتمال ابتلا به این بیماری در فصل بهار بیشتر است و اگر به موقع درمان نشود احتمال خطر مرگ را در پی دارد .
 
بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران ، گزیدگی با کنه، تماس با ترشحات دام بیمار ، مصرف گوشت دام بیمار و بادکردن پوست گوسفند با دهان ، از مهمترین راه های ابتلا به تب کریمه کنگو عنوان کرد . 
 
حاجی محمدی افزود : برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو در ابتدا نباید دام‌ها خارج از کشتارگاه ذبح شوند و در صورت ذبح در مراسم مذهبی، حضور و نظارت دامپزشک الزامی است .
 
وی با اشاره به این‌که گوشت‌های عرضه شده دارای مهر سازمان دامپزشکی ایمن و سالم هستند گفت :  افرادی که اقدام به ذبح گوسفند در منزل می‌کنند، برای ذبح و قطعه کردن گوشت حتما از دستکش استفاده کنند .
 
حاجی محمدی در بخش دیگری از سخنان خود بر نگهداری گوشت حاصل از کشتار خانگی به مدت ۲۴ ساعت در یخچال تاکید و بیان کرد: این اقدام منجر به تولید اسید در داخل گوشت شده و اسیدی شدن گوشت موجب نابودی ویروس عامل تب کریمه کنگو می شود. 
 
وی با بیان این که نباید ، به هیچ وجه گوشت گرم حاصل از کشتارخانگی را مستقیما در فریزر قرار داد گفت: سرمای شدید فریزر آنزیم های گوشت را متوقف می کند بنابراین گوشت اسیدی نشده و ممکن است ویروس تب کریمه کنگو در گوشت زنده بماند .
 
وی در پایان با اشاره به این که حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، بز و حتی شتر مرغ می توانند حامل این بیماری باشند اما مرغ معمولا به این ویروس مبتلا نشده و مردم نگران مصرف گوشت مرغ نباشند . 
 
وی گفت: علائم این بیماری در انسان شامل تب، لرز، درد عضلانی و خون ریزی شدید زیرپوستی است بنابراین افراد در صورت مشاهده این علائم سریعا و بدون درنگ به مراکز درمانی مراجعه کنند.
 
 
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..