با هدف احیای آداب‌ و رسوم گذشتگان؛

جشنواره بزرگ «کلوخ اندازون» در اردکان برگزار می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اردکان گفت: جشنواره بزرگ کلوخ اندازون با هدف احیای آداب و رسوم گذشتگان از ساعت هشت صبح روز جمعه، سیزدهم اردیبهشت‌ماه در پارک کوهستان اردکان برگزار می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزمحمدجواد شاکر  از برپایی ۱۸ ایستگاه با محوریت‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی در این جشنواره خبر داد و اظهار داشت: در جشنواره کلوخ اندازون ایستگاه‌هایی همچون خوشنویسی و نقاشی زنده، نقاشی کودک و نوجوان با آموزه‌های دینی، نمایشگاه صنایع‌دستی، بازی‌های هیجانی، ریگ بازی کودکان، بازی‌های بومی و محلی، شترسواری، بچه‌های مسجد، نمایشگاه کتاب، سنجش سلامت، پخت نان محلی و پذیرایی و… برپا می‌شود.

 
وی عنوان کرد: در دوران معاصر که جوامع مختلف با بحران‌های متعددی از جمله بحران هویت، نحوه تعامل و مواجهه با دیگری، تعامل یا تضارب فرهنگ‌ها روبرو هستند، بازگشت به آئین‌ها و آداب و رسوم گذشتگان یکی از راه‌های حفظ هویت فرهنگی است.
 
دبیر جشنواره کلوخ اندازون اردکان با بیان اینکه کلوخ اندازون از جمله آداب و رسوم فراموش شده مردم این دیدار است و اردکانی‌ها با برگزاری آن، به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رفته‌اند، افزود: روز کلوخ اندازون، روز شادی بوده است به‌طوری‌که خانواده‌های اردکانی در آخرین روز ماه شعبان به تفریح می‌پرداختند و با جمع شدن در کنار یکدیگر از بهترین غذاها میل می‌کردند.
 
وی خاطرنشان کرد: البته فلسفه دیگر برگزاری این سنت که مردم در آخرین روز منتهی به ماه مبارک رمضان به اطراف شهر می‌رفتند و بعضی‌ها کلوخ پرتاب می‌کردند این بود که قدرت خود را قبل از شروع این ماه مبارک آزمایش کنند تا اجرای این رسم به خاطراتی به‌یادماندنی برای کودکان و بزرگ‌ترها تبدیل می‌شد.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..