اعطای نشان جغرافیایی بین المللی صنایع دستی به زیلوی میبد

زیلوی میبد نشان جغرافیایی بین المللی صنایع دستی دریافت کرد.

به گزارش یزدی نیوزدر مراسمی با حضور مشاور خارجی دفتر وایپو(سازمان جهانی مالکیت معنوی)، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی و رئیس مرکز مالکیت معنوی ایران، نشان جغرافیایی بین المللی زیلوی میبد به معاون صنایع دستی استان یزد اهدا شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه نشان جغرافیایی از سوی وایپو سازمان جهانی مالکیت فکری به رشته زیلوی میبد که یکی از رشته های بومی شهرستان میبد می باشد، تعلق گرفته است، گفت: ایجاد همبستگی بین اعضای تشکل در چگونگی تولید، حفظ و مراقبت از محصولات بومی منطقه، ارتقاء سطح کیفی محصولات بومی در هر منطقه جغرافیایی، تلاش برای برند سازی و آشنایی با بازار از مزایای نشان جغرافیایی ملی است.
 
محمد رضا دهقان مهرجردی در ادامه اظهار داشت: زیلو از جمله صنایع دستی داری و زیرانداز و به نوعی کفپوش با تار و پود پنبه ای که با دستگاهی مخصوصی شبیه به دستگاه شعر بافی بافته می شود و عموما برای پوشش مساجد و مکانهای مذهبی استفاده می شود و مرکز عمده تولید آن شهر میبد یزد می باشد.
 
وی اضافه کرد: زیلوی میبد را به‌عنوان فرش سلامت معرفی می کنند، چون تنها دست‎‎ بافته‌ای است که تماماً از نخ تا رنگرزی آن با گیاه تهیه می‌شود. گیاه نرم پنبه جزو مواد اولیه زیلو می‌باشد که همه خواص پنبه را در این دست‌بافته می‌گنجاند و همراه با گیاهان دیگر چون رناس ، نیل و پوست گردو  را به خود می‌گیرد. همین موضوع باعث شده که زیلو،  الکتریسته ساکن ایجاد نکند.
 
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در پایان دریافت این نشان بین المللی جغرافیایی در استان را نشانی از رشد و ترقی در جهت حفظ اصالت صنایع دستی بومی و منطقه ای دانست و از برگزاری دوره عمومی اخذ نشان مرغوبیت ملی و اصالت یونسکو در جهت تولید صنایع دستی اصیل و مرغوب و حمایت از اصالت ها در حوزه صنایع دستی استان خبر داد.
 
 نشان جغرافیایی، نشانه ای است که مبدا یک کالا را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می کند. مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت یا سایر خصوصیات کالا اساساً قابل انتساب به آن مبدا جغرافیایی باشد.
 
طبق مصوبات ۱۸۸۳ کنوانسیون پاریس، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند متقاضی دریافت نشان جغرافیایی برای تولیدات خود با درنظر گرفتن یک حوزه جغرافیایی تعریف شده باشد.
 
 در این نشست به مینای اصفهان، ورنی مغان، آبگینه تهران، گلیم هرسین، منبت آباده و نازک کاری چوب سنندج نیز نشان جغرافیایی بین المللی اهدا شد.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..