دنبال راه اندازی موزه پارچه در شان استان یزد هستیم

دبیر اولین جشنواره ملی پارچه فجر در یزد با بیان اینکه دنبال راه اندازی موزه پارچه در شان استان یزد هستیم افزود: جشنواره پارچه فجر راهی برای احیای صنعت پارچه در استان است.

به گزارش یزدی نیوز ابوالفضل داوودی در نشست کارگروه ساماندهی مد و لباس که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد با اشاره به اینکه جشنواره پارچه فجر برای نخستین بار در کشور و در یزد برگزار می‌شود اظهار داشت: این بهترین فرصت برای استان یزد است که بتواند یکی از هویت‌های خود را در صنعت پارچه احیا کند.

 
دبیر اولین جشنواره ملی پارچه فجر در یزد اضافه کرد: این کار برای اولین بار در کشور و استان یزد صورت می‌گیرد و می‌تواند مقارن با فعالیت‌های میراث فرهنگی یزد که امسال به عنوان دست بافته‌ها نام گذاری شده، در راستای معرفی هر چه بهتر و بیشتر شهر جهانی یزد نقش موثری را ایفا کند.
 
وی با بیان اینکه تقدیر از پیشکسوتان و طراحان بافت و پارچه را در این جشنواره خواهیم داشت تصریح کرد: مسابقات طراحی پارچه و تقدیر از طراحان پارچه از دیگر برنامه‌های اولین جشنواره پارچه فجر در یزد است.
 
 
داوودی خاطرنشان کرد: تاکنون موزه پارچه یزد راه اندازی نشده که امیدواریم به واسطه برگزاری این جشنواره بتوانیم یک موزه پارچه در شان استان یزد راه اندازی کنیم.
 
دبیر اولین جشنواره ملی پارچه فجر در یزد با اشاره به اینکه در نمایشگاهی که به مناسب این جشنواره برگزار می‌شود، تمام کارخانجات و تولیدات پارچه در سطح کشور دعوت می‌شوند گفت: با توجه به سال رونق تولید، دیدگاهمان این است که این جشنواره بزرگترین فستیوال پارچه ایران است و دستگاه‌های اجرایی استان نیز می‌توانند برای برگزاری هر چه بهتر آن ما را یاری کنند.
 
اظهار داشت: ۶۰ نفر تیم اجرایی برای پیشبرد اهداف این جشنواره کار خود را آغاز کرده‌اند که امیدواریم بتوانیم دِین خود را به میراث استان یزد که پارچه بافی بوده است ادا کنیم.
 
یزد در گذشته پایگاه تولید لباس در دنیا بوده است
 
سید مصطفی فاطمی در این نشست با اشاره به اینکه یزد در گذشته پایگاه تولید لباس در دنیا بوده است اظهار داشت: انواع پارچه‌هایی که توسط یزدی‌ها در گذشته تولید می‌شد، در زمان خود شاهکاری در تولیدات بوده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد اضافه کرد: فرهنگ تولید پارچه سینه به سینه به نسل امروز یزدی‌ها منتقل شده است که گویای فرهنگ و هویت مردم این دیار است.
 
هویت فرهنگی یزد در صنعت پارچه فراموش شده است
 
ونوس عامری، عضو شورای شهر یزد نیز در این نشست با پارچه را یکی از هویت‌های اصیل فرهنگ یزد دانست و گفت: این صنعت یکی از افتخارات یزدی‌ها است و لباس فاخر و سلاطین و دست بافته‌های ایران در یزد تولید می‌شد.
 
وی با بیان اینکه هویت فرهنگی یزد در صنعت پارچه فراموش شده است گفت: راه اندازی اقتصاد و هنر یکی از زمینه‌هایی است که اگر پارچه یزد احیا شود بدون شک اثرات مثبتی در تولید و همچنین اشتغال استان خواهد داشت.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..