برگزاری نمایشگاه اسناد حمله نظامی آمریکا به ایران توسط کتابخانه وزیری یزد

به همت کتابخانه و موزه وزیری یزد و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، نمایشگاه اسناد تاریخی شکست حمله نظامی آمریکا به ایران(طبس-1359) در کتابخانه وزیری برپا شد.

به گزارش یزدی نیوزاین نمایشگاه از تاریخ  5 الی۱۱ اردیبهشت ماه  در کتابخانه وزیری(خیابان امام خمینی(ره)-جنب مسجد جامع کبیر) از ساعت ۸ الی۱۹ پذیرای عموم خواهد بود.

 
گفتنی است این اسناد شامل ۳۰  تصویر و سند از تصاویر تحویل اجساد متجاوزان آمریکایی ، بالگردهای آمریکایی پیش از تهاجم به ایران، نقشه عملیات نیروهای آمریکایی پس از ورود به تهران به منظور تصرف سفارت آمریکا، اسناد مربوط به ماجرای شهادت اولین فرمانده سپاه یزد شهید محمد منتظر قائم و خیانت بنی صدر و اسناد مربوط به بازجویی عوامل داخلی استکبار  و تصاویر دیگری از این رویداد تاریخی  است که در معرض دید عموم علاقمندان قرار می گیرد.
 
پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و به اسارت گرفتن ۵۳ نفر از اتباع آمریکا، ضربه محکمی به حیثیت آمریکا زده شد و کاخ سفید سعی داشت به هر نحو ممکن این مساله را حل کند. به موازات کوشش های دیپلماتیک، تحریم های اقتصادی و … مساله طرح تجاوز نظامی به جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت. از همان روزهای اول تسخیر سفارت آمریکا در تهران، برنامه ریزی جهت نجات گروگان های آمریکایی شروع شد و نود نفر از کماندوهای آمریکا به صحرای اریزونای آمریکا اعزام شدند و بیش از ۵ ماه تعلیمات پیچیده و فشرده ای را پشت سر گذاشتند و پس از ناکامی همه تلاش های آمریکا در جهت حل بحران، نوبت تجازو نظامی فرا رسید. عملیات در غروب روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۵۹ شروع شد و شش فروند هواپیمای۱۳۰-c و نود نفر از کماندوهای آمریکا موسوم به نیروهای دلتا، از قاهره به ناو هواپیمابر Nimitz در دریای عمان منتقل شدند. طبق نقشه می بایست هواپیماها به همراه ۸ فروند هلی کوپتر در صحرای طبس فرود آیند و سپس هلی کوپترها، کماندوها را به اطراف تهران منتقل کنند تا از آنجا با کامیون ها و خودروهایی که از قبل توسط عمال داخلی و نفوذی آمریکا آماده شده بود به اطراف جاسوسخانه انتقال یابند. اما یکی از هلی کوپترها پس از ورود به حریم ایران اسلامی دچار نقص فنی شد و سرنشینان آن با هلی کوپتر دیگری خود را به ناو نیمتیز رساندند و بدین ترتیب شش هواپیما و شش هلی کوپتر در صحرای طبس فرود آمد, اما در حال سوختگیری جهت انجام مرحله بعد عملیات یکی دیگر از هلی کوپترها دچار نقص فنی شد و با بهم خوردن برنامه ها رییس جمهور " کارتر" دستور توقف عملیات که عملیات پنجه عقاب نام گرفته بود و عقب نشینی داد اما در هنگامی که قصد بازگشت داشتند توفان شن برخاست و یک هواپیما و یک هلی کوپتر با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفته و ۸ تن از آمریکایی ها در آتش سوختند. حادثه طبس مصداقی از امدادهای غیبی الهی برای انقلاب اسلامی مردم ایران بود که بار دیگر قدرت فائقه و مطلقه الهی و وهن و سستی کید و مکر دشمنان خدا را آشکار ساخت.

بخش نظردهی بسته شده است..