۱۵۰ نسخه خطی از آثار شیخ بهایی در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می شود

کارشناس مسئول کتب چاپ سنگی و مطبوعات کتابخانه وزیری یزد گفت: 150 نسخه خطی از آثار شیخ بهایی در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود که بسیاری از این نسخه‌ها در زمان حیات مؤلف کتابت شده است.

به گزارش یزدی نیوزمنوچهر آراسته ، با بیان این مطلب گفت: قدیمی ترین اثر موجود از این عالم بزرگ در کتابخانه وزیری نسخه «وجیزه» است که در سال ۱۰۰۴ ق به خط نسخ ۱۰ سطری کتابت شده و دارای جلد با تیماج ضربی و کاغذ حنایی است، که توسط محمود فرساد وقف کتابخانه شده است.

وی افزود: یکی از برجسته‌ترین آثار شیخ بهایی در حوزه علوم و معارف اسلامی که در ۱۰۶۰ق در ۱۲۹ برگ کتابت شده «مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین» است که مؤلف در آن، با بهره‌گیری از آیات الاحکام و روایات فقهی، به ارائه فقه استدلالی شیعه پرداخته است.
آراسته، «اربعین حدیث معروف به اربعین» را یکی از نسخه‌هایی معرفی کرد که توسط شیخ بهایی بر آن شرح نگاشته و ابن خاتون شاگرد وی، آن را به فارسی ترجمه و شرح کرده و در سال ۱۰۱۹ ق به قلم محمد حسین بن ایوب طالقانی به خط نسخ ۱۷ سطری کتابت شده که این اثر توسط علی‌محمد وزیری وقف کتابخانه وزیری یزد شده است.
«مفتاح الفلاح» دیگر نسخه نفیس از آثار شیخ بهایی در کتابخانه وزیری یزد است که وی در معرفی آن گفت: این اثر در سال ۱۰۱۵ ق به قلم محمد سامع بن محمد نصیر یزدی به خط نسخ ۱۲ سطری کتابت و دارای جلد تیماج ضربی به وسیله مصطفی علمیه وقف کتابخانه شده است.
کارشناس مسئول کتب چاپ سنگی و مطبوعات کتابخانه وزیری یزد «زبده الاصول» را دیگر نسخه نفیس این کتابخانه عنوان کرد و گفت: این اثر در ۵۴ برگ در سال ۱۰۱۸ق به خط نسخ کتابت شده و توسط محمود فرساد وقف شده است.
«ترجمه خلاصه الحساب» کتابت شده به خط نسخ در سال ۱۰۸۹ق در ۶۴ برگ در کاغذ ترمه و جلد تیماج است دیگر اثر نفیسی بود که وی بدان اشاره کرد و گفت: این اثر توسط محمد طاهری به کتابخانه اهدا شده است.
«اثناعشریات الخمس صلواتیه»، «جامع عباسی»، «شیر و شکر»، «کشکول»، «ترجمه اربعین»، «الفوائد الصمدیة»، «الکافیة فی النحو»، «نان و حلوا»، «توضیح المقاصد»، «تحفه حاتمی» از دیگر آثار موجود شیخ بهائی در کتابخانه وزیری زید بود که وی بدان اشاره کرد.
گفتنی است، شیخ بهائی یکی از پرکارترین علمای جهان اسلام است که تعداد تألیفات او را با توجه به رساله‌ها و تحشیه‌ها و تعلیقه‌ها، ۱۲۳ عنوان دانسته‌اند. با توجه به گستره دانش شیخ بهایی، آثار او در زمینه‌های متنوعی هستند و از فقه، علوم قرآنی، ادعیه و مناجات، اصول اعتقادات گرفته تا حکمت و فلسفه و حتی ریاضیات و علوم غریبه را شامل می‌شوند.
 
 
منبع:آستان نیوز

بخش نظردهی بسته شده است..