چند راهکار ساده برای تعمیر مبل

به گزارش یزدی نیوز مبلمان از قرن‌ها قبل وارد زندگی بشر شد و با گذشت زمان، شکل و طرح‌های متنوعی به‌خود گرفت و امروزه از شکل لوکس و غیرضروری خود درآمده و تبدیل به یکی از لوازم ضروری زندگی شده است. مبلمان هر چقدر هم کیفیت خوبی داشته باشد با گذشت زمان زیبایی خود را از دست خواهد داد و نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد. در این مقاله سعی می‌کنیم چند راهکار ساده برای تعمیر مبل را به شما بگوییم تا خودتان در منزل دست به‌کار شوسد و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

 

تعمیر لقی نرده‌های کنار پایه‌های صندلی

پس از سال‌ها استفاده از مبل یا صندلی و تحت فشار قرار دادن آن، این احتمال وجود دارد که نقاط اتصال چوب‌ها شل شوند. امروزه استحکام صندلی‌ها مثل گذشته نیستند و زودتر از قبل خراب می‌‌شوند. بیشتر اوقات اولین قسمتی که خراب می شود، نرده‌های کنار پایه‌های صندلی است. برای تعمیر این قسمت، باید آن را با چسب بچسبانید. ابتدا چسب قدیمی را بکنید و سطح را کاملا سنباده بزنید. سپس با استفاده از یک سرنگ، چسب را روی قسمت باز شده بزنید. مزیت استفاده از سرنگ این است که می‌توانید بدون برداشتن نرده چسب را تزریق کنید. سپس نرده را در محل اتصال قرار دهید و صندلی را پشت و رو کنید تا چسب کاملا خشک شود. قدرت همه چسب‌ها یکی نیست. چسبی بخرید که از استحکام آن مطمئن باشید.

 

تعمیر قطعات جدا شده از درز مبلمان

اگر مبلمان شما در قسمت درز که دو قطعه چوب در کنار هم قرار می گیرند، شروع به جدا شدن کرد، به سادگی می‌توانید با بست‌هایی آن‌ها را کنار هم نگه‌دارید. این بست‌ها را در یک مکان نامشخص مثل پشت مبل وصل کنید تا دیده نشود. بست را روی نقطه اتصال که ضخیم‌ترین چوب را دارد قرار دهید. از گیره برای نگه‌داشتن محکم درز استفاده کرده و با دریل سوراخ کنید و پیچ‌ها را ببندید.

 

تعمیر پایه‌های شل شده مبل

یکی از رایج‌ترین موارد تعمیر مبل،‌ تعمیر لقی یا شل شدن پایه مبلمان است. زمانی‌که افراد به‌جای بلند کردن و حرکت دادن مبل آن را روی زمین می‌کشند، فشار زیادی به پایه صندلی وارد می‌کنند که سبب آسیب دیدن و شل شدن آن می‌شود. برخی فکر می‌کنند با زدن چند پیچ می‌توانند پایه را محکم نگه‌دارند اما، این کار سبب شکستگی چوب می‌شود. به‌جای این کار می‌توانید برای تعمیر مبل، قسمتی از پایه را که به مبل وصل می‌شود سمباده بزنید و سپس از چسب چوب استفاده کنید و قسمت چسب زده را با گیره محکم نگه دارید. هم‌چنین می‌توانید از براکت و بست نیز در این قسمت استفاده کنید.

 

تعمیر گوشه‌های شکسته کشو

کشوهای لباس معمولا از لایه‌های نازک چوب ساخته می‌شوند و گوشه‌های آن‌ها همیشه در معرض شکستگی و آسیب قرار دارند. چوب کشو برای زدن میخ بسیار نازک است. بهترین کار کندن میخ‌ها و سنباده زدن چسب‌های قدیمی است. حالا در این قسمت‌ها چسب چوب بزنید و آن را با گیره نگه‌دارید تا چسب خشک شود. وقتی چسب خشک شد، به قسمت چسب زده موم زنبور عسل بزنید تا کشو براحتی در جای خود سر بخورد.

 

تعمیر سطح بادکرده مبل

یکی از موارد تعمیر مبل، تعمیر روکش آن است. اکثر مبل‌ها دارای روکشی از جنس ونیر هستند که با گذشت زمان این روکش از سطح چوب جدا شده و کنده می‌شود. برای تعمیر این قسمت، ابتدا سطح کار کنده شده را کاملا تمیز کنید. یک سرنگ بردارید و آن را با چسب چوب پر کرده و در زیر لایه ونیر بزنید. یک تکه چوب اضافی برداشته و آن را بر روی سطح ونیر بگذارید و با گیره محکم نگه‌دارید. این تکه چوب اضافی از آسیب دیدن ونیر توسط گیره جلوگیری می‌کند. اگر جایی برای نگه‌داشتن گیره وجود ندارد، تکه چوب را روی سطح ونیر قرار دهید و وسیله سنگینی روی آن بگذارید. اگر روکش ونیری شما کاملا از بین رفته است، باید یک روکش جدید از همان جنس تهیه کرده و در آخر روی آن را رنگ بزنید تا سطح کار شما یک‌دست شود.

 

تعمیر آسیب‌های عمیق سطح چوب

گاهی اوقات،‌ آسیبی که به سطح چوب وارد می‌شود مثل آسیب با آب یا سوختگی، بسیار عمیق است. برای حل این مشکل هیچ راه‌حل سریع و آسانی وجود ندارد. برای انجام درست این کار باید سطح کار را کاملا بازسازی کنید. این امر مستلزم کندن روکار قدیمی و سنباده زدن آن است. روی سطح را با دقت سنباده بزنید تا یک‌دست و صیقلی شود.

 

تعمیر دستگیره‌ها

یک از موارد تعمیر مبل، تعمیر دستگیره‌های درآمده و شکسته است. گاهی اوقات در مبلمان قدیمی دستگیره‌ها شل می‌شوند و حتی با فشار دست هم  نمی‌توانید آن‌ها را سفت کنید. این به دلیل هرز شدن پیچ است. برای حل این مشکل کافی است که مقداری بتونه چوب داخل حفره‌ها بزنید تا پیچ جایی برای نیش زدن و چرخیدن داشته باشد.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..