مدیر کل بنیاد مسکن یزد خبر داد؛

خسارت سیل به ۱۴۱ روستا و شهر استان یزد/اهتمام به مقاوم‌سازی در اولویت اول ساخت و سازها

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد اولویت اول در ساخت و سازها را مقاوم‌سازی خواند و گفت: تاکنون بالغ بر 26 هزار فقره تسهیلات مقاوم‌سازی به واحدهای روستایی استان پرداخت شده است.

به گزارش یزدی نیوز «علیرضا قربانیان» ضمن تبریک چهل سالگی تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی، در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که اولویت اول در ساخت و ساز باید مقاوم‌سازی باشد، تصریح کرد: به منظور کاهش خسارات حوادث طبیعی باید در مورد رعایت اصول فنی و مقررات ملی ساختمان در ساخت بناهای مسکونی و عدم ساخت بنا در مسیر آبراهه‌ها و سیلاب‌ها و رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها چه در شهرها و چه در روستاها فرهنگ‌سازی کرد.

 
وی ادامه داد: البته استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد نیز لازمه ساخت و ساز مقاوم است که باید به ان توجه و اهتمام لازم را داشت.
 
قربانیان همچنین به لزوم نظارت ناظرین فنی دارای صلاحیت بر ساخت و ساز‌ها نیز تاکید کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد نیز در همین راستا با راه‌اندازی نظام فنی روستایی با بیش از ۱۶۲ ناظر دارای صلاحیت در این حوزه موفق عمل کرده به طوری که آمارها نیز بیانگر سلامت ۹۵ درصد از ساخت و سازهای بنیاد مسکن در حوادث طبیعی بوده است.
 
وی به ساخت بالغ بر ۳۵۰ واحد مسکونی روستایی در استان طی سال‌های اخیر و تحویل آنها به متقاضیان نیازمند و محروم با تخصیص تسهیلات کم بهره اشاره و خاطرنشان کرد: البته در بخش مسکن شهری نیز تاکنون بالغ بر ۶۰۰۰ واحد مسکونی جهت افراد فاقد مسکن و محرومان جامعه در شهرستان‌های استان ایجاد شده که ۱۵۰ مورد از آنها مربوط به سال گذشته بوده و علاوه بر آنها در حال حاضر بالغ بر ۳۵۰ واحد نیز در شهرهای اردکان، میبد، تفت، مهریز و بافق در دست ساخت است.
 
قربانیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یکی از اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور مقاوم‌سازی واحدهای روستایی، ارائه تسهیلات مقاوم‌سازی بوده که در همین راستا تاکنون بالغ بر ۲۶ هزار فقره تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده که ۱۳۰۰ مورد از آنها مربوط به سال گذشته بوده است.
 
وی به خسارات سیل‌های اخیر در استان نیز اشاره و اعلام کرد: براساس گزارش‌های واصله از شهرستان‌های استان تا تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه سالجاری ۱۴۱ روستا و شهر در استان(شامل ۱۱ شهر و ۱۳۰ روستا) به دنبال بارش‌ها و سیلاب‌ دچار حادثه شده‌اند.
 
به گفته‌ی وی، تا تاریخ مذکور ۲۸ واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شده که ۱۶ مورد در روستاها و ۱۲ مورد مربوط به شهرهای استان بوده است.
 
قربانیان به خسارت و نیاز به تعمیر ۷۲۶ واحد مسکونی نیز اشاره کرد و افزود: ۱۱ واحد تجاری نیز دچار آسیب شده و ۹۱ مورد نیز خسارت به لوازم خانگی را شاهد بودیم.
 
وی ضمن بیان این که عمده خسارات سیل مربوط به شهرستان‌های تفت، مهریز و بافق بوده است، گفت: البته بارندگی روزهای اخیر نیز قطعاً به آمار خسارات وارده در استان افزوده است ولی امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده هر چه زودتر خسارت‌های وارده پرداخت و جبران شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش یکی دیگر از اقدامات مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای ارائه عادلانه خدمات در روستاها را مطالعه، تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی ذکر کرد وبا بیان این که یزد از استان‌های موفق در این رابطه است، تصریح کرد: تاکنون برای ۴۱۱ روستای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار مطالعات طرح هادی روستایی انجام شده که از این تعداد ۲۶۲ روستا در حال مطالعات اجرایی و در واقع اجرای فاز نخست طرح‌ هستند.
 
مدیر کل بنیاد مسکن استان با بیان این که در حال حاضر مطالعات طرح هادی در مورد برخی روستاهای زیر ۱۰ خانوار نیز در حال انجام است، گفت: در سال گذشته مطالعات ۴۵ روستا و اجرای طرح در ۷۵ روستا با اعتباری بالغ بر ۳.۵ میلیارد تومان انجام شد.
 
وی در همین رابطه از توزیع بالغ بر دو هزار تن قیر یارانه‌ای به ارزش ۲.۷ میلیارد تومان در ۶۱ روستای استان طی سال گذشته نیز خبر داد.
 
قربانیان واگذاری زمین در روستاها را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن ذکر کرد و گفت: در همین راستا از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط با اولویت افراد بومی واگذار شده که ۱۱۰۰ قطعه از آنها مربوط به پارسال بوده است.
 
وی همچنین از تلاش برای صدور سند مالکیت برای اماکن روستایی در استان با هدف ساماندهی و تثبیت مالکیت‌ واحدهای روستایی و کمک به توسعه اقتصادی روستاها خبر داد و عنوان کرد: تاکنون ۵۵ هزار فقره سند برای امکان روستایی استان صادر شده که ۵۰ هزار جلد مربوط به روستاها و پنج هزار جلد سند نیز مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در استان بوده است.
 
وی به صدور ۱۲۰۰ جلد سند مالیکت روستایی و ۳۰۰ فقره سند مالکیت شهری نیز از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در سال گذشه اشاره کرد.
 
به گفته وی، تاکنون هشت روستای استان شامل تهیه طرح‌ بافت های با ارزش روستایی شده‌اند که در مورد روستاهی شمسی، خرانق، اسلامیه، فهرج، عقدا و توران پشت و باجگان بافق انجام شده و در مورد روستای مزرعه کلانتر میبد در حال انجام است.
 
مدیر کل بنیاد مسکن استان یزد در پایان نیز اعزام ۴۰ دستگاه ماشین آلات این نهاد به مناطق سیلزده خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون بنیاد مسکن استان یزد بالغ بر ۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در مناطق بم، زرند، بروجرد، چابهار و حتی قزوین به عنوان معین این شهرها ایجاد کرده است.
 
 
منبع:ایسنا یزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..