آغاز بکار موزه «گنجینه سنگ» یزد در آستانه نوروز

اولین موزه تخصصی سنگ‌های قیمتی و خاص استان یزد در مجاورت موزه دائمی خودروهای دست‎ساز و کلاسیک استان در محل سابق کارخانه قدیمی جنوب در خیابان آیت الله کاشانی یزد آغاز به کار کرد.

به گزارش یزدی نیوز«علی محمد اردانی» مدیر این موزه در حاشیه افتتاح آن گفت: این موزه با عنوان «گنجینه سنگ یزد» دارای  70 ویترین است که ۱۲ تا ۱۵ ویترین روی زمین و مابقی آن‌ها به روی دیوارهای موزه نصب شده‎اند.

وی افزود:هر ویتیرین نیز دارای سه طبقه از انواع سنگ‎هایی است که می‏توانستیم در آن‌ها تعبیه کنیم.
این مسئول با بیان این که بیشترین کانی‎های تشکیل دهنده پوسته زمین ازنوع «سیلیس» هستند، تصریح کرد: متنوع‏ترین سنگی که از این کانی وجود دارد،  سنگ‌های «جاسپر» و «عقیق» است که سعی شده این موزه بیشتر از انواع این دو سنگ ایجاد شود.
وی استفاده از انواع سنگ‌های «آمیتیس»، «صدف آبولون» به عنوان زیباترین سنگ‏ها، «ورفونیت»، سنگ‏های «رسوبی» مختلف و حتی «شهاب سنگ» در این موزه را برای تنوع بخشی در موزه عنوان کرد.
اردانی اضافه کرد: در این موزه‎ی سنگ، نمونه‌های خاص «اپیدوت»، بلورهای «ژیپس»، «سیلینیت» و «فلوریت» نیز به عنوان دیگر سنگ‏‎ها قرار گرفته است که نمونه‌های زیبایی از انواع سنگ‌ها هستند.
وی این موزه را یکی از انواع موزه‌های پربار در شروع اولیه خود مطرح کرد و گفت: از آنجایی که تجربه ایجاد موزه‎ی سنگ در شهر یزد را نداشتیم، در آغاز بکار آن، سعی کردیم برای مردم یزد و گردشگران موزه‌ای پرمحتوا و غنی باشد، هر چند که در دو ماه آینده به کیفیت و تنوع این موزه خواهیم افزود. 
این مسئول تصریح کرد: به یقین در آینده با اقداماتی که انجام می‌شود، این موزه یکی از موزه‌های خوب و خاص در کشور خواهد بود.
وی از تجربه شکل گیری مجموعه‌ سنگ خود در خلیج فارس کیش یاد کرد و گفت: در ۲۰ دی ماه، آن مجموعه سنگ را افتتاح کردیم و سعی شد تا نواقص موجود در آن در این مجموعه وارد نشود.
اردانی استفاده از سنگ‌های متنوع استان را یکی از ملزومات شناسایی یزد دانست و گفت: علاوه بر این که یزد جهانی شده و این فرصت مغتنی برای نشان دادن تمام استان و جاذبه‌های آن با استفاده از این ظرفیت است، اما استان یزد در مجموع یکی از متنوع ترین سنگ‌های ایران را در خود جای داده و یکی از معدنخیز ترین استان‌های کشور در حوزه سنگ‌هاست.
وی افزود: به همین منظور برای شکل گیری این مجموعه از سنگ‎های داخل استان استفاده کردیم و شاید بتوان این موزه را اولین موزه سنگ‎های قیمتیی  در شهر یزد دانست چرا که بیشتر مجموعه‎ها شامل سنگ‏های صنعتی هستند تا اینکه از انواع کلکسیونی و قیمتی شکل بگیرند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..