در آستانه سال نو؛

پاکسازی بناهای تاریخی مهریز/۴۴ قلعه تاریخی در مهریز شناسایی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز گفت: امروز با مشارکت و همکاری مردم، بناهای تاریخی مهریز در آستانه سال نو از وجود زباله پاکسازی می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزالهام جلوداری  با اشاره به ا ین که نهم فروردین ماه به عنوان روز مهریز نامگذاری شده است، اظهار داشت: مقدمات لازم برای برگزاری باشکوه این روز همچنین استقبال از مهمانان نوروزی در شهرستان باستانی مهریز فراهم می‌شود.

 
وی بیان کرد: ، کار پاک‌سازی بناهای تاریخی به‌صورت نمادین با کمک مردم در باغ پهلوان پور و اطراف قنات حسن‌آباد مشیر انجام خواهد شد.
 
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهریز برنامه نوروزگاهی در مورد سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده در آستانه سال نو بیان کرد: برنامه‌های متعددی تدارک دیده شده که عمده این برنامه‌ها از ۲۸ اسفند تا ۱۶ فروردین‌ماه در سطح شهرستان برگزار می‌شود.
 
جلوداری ادامه داد: چیدن سفره هفت‌سین در مراکز گردشگری، استقرار راهنمای گردشگر مسلط به چند زبان در بناهای تاریخی، برپایی نمایشگاه عکس در بناهای تاریخی پربازدید، برپایی بازارچه صنایع‌دستی در بازارچه مهرپادین، اجرای کمپ موقتی ارگ سریزد و اجرای رادیو کوه ریگ از جمله برنامه‌های نوروزگاهی در مهریز است.
 
وی افزود: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در چشمه غربالبیز، با همکاری شهرداری غرفه‌های فروش محصولات غذایی، جایگاه برگزاری نماز اول وقت و اجرای موسیقی سنتی در محل تفرجگاه غربالبیز برگزار می‌شود.
 
جلوداری با اشاره به وجود ۶۰۰ اثر تاریخی در مهریز عنوان کرد: ۱۰۵ پرونده شامل ۱۰۰ بنای تاریخی و سه مورد صنایع دستی سبدبافی، گیوه‌بافی و سنگ‌تراشی به ثبت ملی رسیده است.
 
وی از مراسم علم‌برداری در ایام محرم و نیز آداب و مناسک زرتشتیان در محل پیرنارکی نیز از دیگر آثار معنوی به ثبت رسیده در شهرستان مهریز یاد کرد.
 
جلوداری همچنین از شناسایی ۴۴ قلعه در مهریز خبر داد و گفت: تا پایان امسال کار نقشه‌برداری و ثبت ملی این قلعه‌ها و تألیف کتاب قلعه‌های مهریز انجام می‌شود.
 
وی همچنین با اشاره به ثبت جهانی باغ پهلوان پور و قنات دائمی حسن‌آباد مشیر، عنوان کرد: در تلاش هستیم یکی از خانه‌های تاریخی و نیز کاروانسرای زین‌الدین که تنها کاروانسرای مدور جهان است را به ثبت جهانی برسانیم.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..