مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد:

معادن به ۷۵ هزار هکتار از اراضی استان یزد خسارت زدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: در طول ادوار گذشته، بهره‌برداری از معادن به ۷۵ هزار هکتار از اراضی استان یزد خسارت وارد کرد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا آخوندی در نشستی خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: در طول ۱۱ ماه گذشته، استعلام‌هایی از اداره کل منابع طبیعی استان یزد برای اکتشافات معدنی در یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان درخواست شد که با ۱۳۴ هزار هکتار از این میزان موافقت شد.

 
وی افزود: اگر فقط ۱۰ درصد از این میزان هم تخریب شده باشد، حجم تخریب‌های صورت گرفته در منابع طبیعی بسیار عظیم است.
 
آخوندی ادامه داد: در مجموع طی دوره‌های مختلف، معاون به ۷۵ هزار هکتار از اراضی استان خسارت وارد کردند که جبران این خسارات، نیازمند ۹۷۲ میلیارد تومان اعتبار است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد تصریح کرد: این رقم تنها مربوط به معادنی است که از منابع طبیعی استعلام و مجوز بهره‌برداری داشته‌اند و اگر معادنی که بدون استعلام منابع طبیعی فعالیت می‌کنند نیز به این ارقام اضافه شود، خسارات منابع طبیعی حاصل از فعالیت‌های معدنی، هنگفت است.
 
وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت حفظ و نگهداری درختکاری‌های انجام شده در روز درختکاری هر سال بیان کرد: در برخی مواقع این اقدام نمادین است اما در یزد هر سال درختکاری‌ها در قالب طرح‌های فضای سبز انجام شده است.
 
آخوندی عنوان کرد: سال‌های گذشته مراسم درختکاری روز ۱۵ اسفند در کمربند سبز یزد انجام شده و امسال نیز درختکاری در فضای سبز منطقه کاریزلند در جاده یزد تفت انجام خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای سازمان جنگل‌ها و مراتع منظور شده است، افزود: سهم یزد از این میزان ۱۵.۲ میلیارد تومان است و طرح‌هایی که از محل اعتبار این پروژه آغاز شده‌اند، اکنون از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردارند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد یادآور شد: سال آینده نیز ۱۵۰ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای سازمان جنگل‌ها و مراتع در نظر گرفته شده که امیدواریم بتوانیم سهم یزد از این میزان را به ۲۵ میلیارد تومان برسانیم
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..