مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد:

مخاطب طرح رایگانِ دانشنامه ازدواج همهٔ اقشار هستند

خرالسادات خامسی هامانه در آیین آغاز اجرای طرح دانشنامه ازدواج مخاطبان کارگاه های رایگان این طرح را دختران و پسران در شرف ازدواج، زوجین، دانش آموزان، دانشجویان، خانواده ها و... دانست.

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری در آیین آغاز اجرای طرح «دانشنامه ازدواج» گفت: دانشنامه ازدواج در راستای کاهش آسیب اجتماعی طلاق و تأکید مقام معظم رهبری و سران نظام به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی اعم از طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و… طرح ریزی شده است. 

فخرالسادات خامسی هامانه بیان کرد: امسال شاید تنها سالی باشد که کارگاه های طرح دانشنامه ازدواج به طور رایگان برگزار می شود؛ چراکه این اقدام با جذب بودجه و طی تفاهم نامه مشترک اداره کل امور اجتماعی فرهنگی استانداری و بهزیستی استان کلید خورده است. 
به گفته وی، شرایط سنی در این طرح منعطف است و زوجین، دختران و پسران در شرف ازدواج، دانش آموزان، خانواده ها و… را در برمی گیرد.
خامسی بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که یک سوم ازدواج ها منجر به طلاق شده است و متأسفانه در ازدواج های صورت گرفته نیز بعضأ نارضایتی ها و طلاق های عاطفی وجود دارد.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری ورود به حوزه تشکیل خانواده را نیاز به آگاهی، شناخت و درک طرفین دانست و افزود: سرفصل دوره های دانشنامه ازدواج به این موضوعات نیز توجه کرده است. 
خامسی گفت: دوره های آموزشی به مدت ۱۶ ساعت در موضوعاتی مانند اهمیت و ضرورت ازدواج، انتخاب همسر، آشنایی، بحث نامزدی و خواستگاری، عشق، سال اول زندگی مشترک و… برگزار خواهد شد.
گفتنی است در این آیین، کارگاه های آموزشی دانشنامه ازدواج با تدریس دکتر دهقانی زاده و دکتر محمدعلی صادقی پور در دو بخش آموزش مهارت های پیش از ازدواج و ارزیابی های روانشناختی پیش از ازدواج برگزار شد.
 
 
رشد قابل تأمل نسبت طلاق به ازدواج های یزد
 
 
مدیرکل بهزیستی استان یزد در آیین آغاز اجرای طرح «دانشنامه ازدواج» گفت: در کشور به ازای هر سه ازدواج، یک طلاق و در یزد به ازای هر چهار ازدواج، یک طلاق صورت گرفته که رو به رشد بودن این روند قابل تأمل است.
جلیل عفتی افزود: ۵۰ درصد طلاق ها در پنج سال نخست رخ می دهد و این نشان دهندهٔ لزوم آموزش مهارت های پیش از ازدواج و ارزیابی های روانشناختی پیش از ازدواج است.
وی افزود: ما در نظام آموزش خود نقص داریم و نباید آموزش را اجباری کنیم بلکه باید مفاهیم را از کودکی، نوجوانی، دانشجویی و همین اکنون آغاز کنیم. 
عفتی ادامه داد: مفاهیم کاربردی را باید در دوره های مختلف زندگی آموخت تا بتوان این مهارت ها و شناخت ها را شکل داد و در شرایط مختلف به کار گرفت.
مدیرکل بهزیستی گفت: آموزش اجباری علی رغم میل باطنی ما بوده، اما بازخوردها حاکی از استقبال زیاد از کارگاه های آموزشی ۱۶ ساعته پیش از ازدواج بوده است.
وی تصریح کرد: معتقدیم همهٔ بخش ها باید درگیر شوند تا بتوان در زمینه ازدواج پایدار که محصول آن سلامت خانواده هاست، آگاه سازی و کارگاه های اختیاری را به شکل رضایت بخشی در استان یزد اجرا کرد.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..