‌معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی:

زیلوی میبد هنر غنی ایرانی اسلامی است/ وجود ظرفیت صادرات ‌دو میلیارد دلاری صنایع دستی در سال

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو خاطرنشان کرد: زیلوی این شهرستان نمادی از هنر غنی ایرانی و اسلامی است.

به گزارش یزدی نیوز آیین انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی ز‌یلو با حضور "علی اصغر مونسان" معاون رئیس جمهور ‌و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، "‌غدا هیجاوی" رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، "محسن صادقیان" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، "کمال دهقانی" نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی،‌ "عباس حیدری" مدیرکل حوزه استاندار، "حسین فلاح" فرماندار میبد، "مصطفی فاطمی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از مسئولان استان در سالن آمفی تئاتر مجموعه کریاس پالاس میبد برگزار شد.‌

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در این مراسم صنایع دستی را صنعتی بسیار مهم و دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: در شرایط حال حاضر کشور این صنعت توانسته است در دوردست ترین و ‌محروم ترین نقاط کشور برای جامعه محلی و کشور ایجاد درآمد کند.
"‌علی اصغر مونسان" ادامه داد: هنرصنعت زیلوی میبد هنر غنی ایرانی اسلامی است و در این هنر خانواده های زیادی توانسته اند درآمدزایی کنند.‌
وی افزود: با تلاش هنرمندان در حوزه صنایع دستی و حمایت دولت می توانیم صادرات صنایع دستی را تا مبلغ ۲ میلیارد دلار ‌در سال افزایش دهیم.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۹۰ میلیون دلار از مبادی گمرکی صادرات صنایع دستی داشتیم و ۳۰۰ میلیون دلار نیز به صورت چمدانی از طریق گردشگران خارجی، صنایع دستی خریداری شده است.
مونسان ادامه داد: صنایع دستی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز توانسته اثرگذار باشد و یکی از بخش های اشتغال آفرین در کشور است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: این سازمان یکی از کارآفرین ترین نهادها در حوزه اشتغال بوده است و توانسته ایم با مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای هر نفر شغل ایجاد کنیم.
معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های فراوان استان یزد در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر گردشگران داخلی و خارجی فراوانی به این استان آمده‌اند و امیدواریم با ثبت جهانی زیلو در شهرستان میبد شاهد حضور گردشگران بیشتری در این شهرستان و استان یزد باشیم.
مونسان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع دستی ۷۰ درصد فعالان و هنرمندان این صنعت را بانوان تشکیل می‌دهند و زنان و دختران ایرانی توانسته اند به خوبی در این حوزه فعالیت و نقش آفرینی کنند.
در ادامه این مراسم با حضور ‌معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری، ‌استاندار یزد و جمعی از مسئولان استان از تمبر یادبود زیلو نشان جهانی شهر میبد و کتاب مناظر تاریخی ایران و کتابی در حوزه نقش و نگار زیلو رونمایی شد.
در این مراسم لوح و نشان شهروندی به "علی اصغر مونسان" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ‌و "محمدعلی طالبی" استاندار یزد اهدا شد.‌
همچنین ضمن تجلیل از "حسین فلاح" فرماندار میبد از زیلوبافان و حامیان هنرصنعت زیلوی شهرستان میبد ‌با اهدای لوح تقدیر، ‌تجلیل شد.
گفتنی است شهرستان میبد یزد پنجم آذرماه ۹۷ از سوی ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد.
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..