راهکارهای سرمایه گذاری خوب

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این که آشنایی با بورس و فعالیت در آن نقش موثری در زندگی افراد دارد، گفت: متاسفانه همه افراد جامعه بورس و فرصت های آن را نمی شناسند .

به گزارش یزدی نیوز«فریبا چاوش‌زاده تفتی» با بیان این که از نظر اقتصادی بازار کشورها به چهار گروه اصلی شامل بازار کالا، بازار پول، بازار کار و بازار سرمایه می‌شود، گفت: در یک نگاه کلی نوع دارایی بازارها را می توان به دو نوع بازار دارایی های فیزیکی و بازار دارایی های مالی تقسیم کرد به گونه ای که در بازار دارایی های فیزیکی خریداران و فروشندگان به مبادله دارایی هایی با ماهیت فیزیکی می پردازند و در بازار مالی اشخاص حقیقی و حقوقی به معامله اوراق ضمانت مالی نظیر سهام و اوراق قرضه می پردازند .

 
وی تصریح کرد: تاریخچه پیدایش بورس به قرن پانزدهم میلادی یعنی زمانی که بازرگانان و کسبه شهری در شمال غربی بلژیک در مقابل خانه بزرگ زاده ای بنام «واندر بورس» جمع می شدند و به داد و ستد کالا ، پول و اوراق بهادار خود می پرداختند، بر می گردد .
 
این کارشناس اقتصادی با بیان این که اولین بورس دنیا در قرن هفدهم میلادی در یکی از شهرهای هلند تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس در ایران تصویب و در بهمن ۴۶ بورس تهران فعالیت خود را آغاز کرد .
 
وی با اشاره به این که در سال ۸۷ فرابورس با هدف مبادله اوراق بهادار شروع به فعالیت کرد، گفت: کار اصلی بورس اوراق بهادار این است که زمینه ای فراهم می آورد تا دو گروه از مردم به طور قانونی در یک فعالیت اقتصادی شریک و علاوه بر تامین نیازهای یکدیگر از منفعت و سود این فعالیت بهره مند شوند .
 
چاوش زاده این دو گروه را سرمایه گذاران و سرمایه پذیران دانست و بیان کرد: در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق بهادار شرکت های خصوصی و دولتی طبق قانونی مشخص خرید و فروش می شوند و به مرجعی برای جمع آوری پس اندازهای ریز و درشت مردم تبدیل شده است .
 
وی با بیان این که آشنایی با بورس و فعالیت در آن نقش موثری در زندگی افراد دارد، اظهار کرد: فعالیت در بورس فرصتی را فراهم می کند تا وضعیت اقتصادی افراد بهبود یابد این درحالی است که همه افراد جامعه بورس را نمی شناسند و با نحوه سرمایه گذاری در آن آشنا نیستند .
 
چاوش زاده با اشاره به این که در چند سال اخیر مردم با راههای استفاده از اندوخته های خود آشنا نبودند و پس اندازهای خود را در بانک سپرده می کردند، افزود: امروزه روش های مختلفی برای سرمایه گذاری منابع مالی بوجود آمده به طوری که ضمن حفظ ارزش دارایی باعث ارزش افزوده آۀن نیز می شود .
 
وی با بیان این که بورس با ایجاد فضایی مناسب و قانونمند شرایطی فراهم می آورد تا تمامی خواسته های طرفین با حفظ حقوق آن ها میسر شود، اظهار کرد: در شرایط فعلی هر فردی می تواند مالک تعدادی سهام شرکت شده و با سرمایه اندک خود در مالکیت یک شرکت بزرگ سهیم شود .
 
چرا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که ملاک سرمایه گذاران برای برای سرمایه گذاری علاوه بر کسب سود، مورد اطمینان و قانونی بودن مکان سرمایه گذاری و مطلع شدن از وضعیت سرمایه گذاری خود است، افزود: به همین منظور سرمایه گذاری در بورس می تواند فوایدی نظیر حفظ قدرت خرید سرمایه، ایجاد ارزش افزوده، قابلیت نقد شوندگی، مشارکت در تصمیم گیری ها و اطمینان از مکان سرمایه گذاری را به همراه داشته باشد .
 
وی با بیان این که قبل از هر سرمایه گذاری باید مواردی مدنظر قرار گیرد، گفت: نگاه به سرمایه گذاری باید بلندمدت باشد و تنها از سرمایه مازاد خود استفاده کنند و از فروش همه دارایی خود برای سرمایه گذاری خوددای کنند .
 
چاوش زاده با اشاره به این که در استمرار سرمایه گذاری نباید به شایعات توجه کرد، تصریح کرد: در راستای کاهش ریسک در سرمایه گذاری باید سبد متنوعی از سرمایه گذاری تشکیل داد و به اطلاعیه های شرکت توجه شود .
 
این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: افراد برای یک سرمایه گذاری مناسب باید به صورت غیر ستقیم در بورس و از طریق کارگزار،با علم و آگاهی و شناخت در مورد  سهام اقدام کنند . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..