حکم شهردار یزد، بازی فرسایشی سیاسی یا چالش بوروکراتیک اداری

شورای شهر یزد حدود سه ماه قبل، شهردار جدیدش را انتخاب کرد اما با گذشت سه ماه وضعیت شهردار یزد، همچنان بلاتکلیف است. دلیل این رخداد چیست؟

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایلنا شامگاه بیستم آبان ماه سال جاری اعضای شورای شهر یزد بعد از استعفای جمالی‌نژاد، شهردار قبلی یزد به دلیل دریافت پیشنهاد پست بهتر، با اکثریت قاطع آرا  11 رای از ۱۱ عضو، مجتبی فرهمند را به عنوان شهردار یزد انتخاب کردند.

طبق قانون، وزارت کشور  بایستی ظرف مدت ده روز،حکم شهردار را با امضای وزیر کشور صادر کند یا در نامه‌ای رسمی، با ذکر دلایل، عدم صدور حکم را اعلام کند.

اما در کمال تعجب این روند حدود سه ماه طول کشید و هنوز هم به اتمام نرسیده است. چند روز قبل، با فشارهای سیاسی اعضای شورای شهر و مسئولان استانی، وزارت کشور در نامه‌ای مبهم به شورای شهر اعلام کرده بود "هنوز صلاحیت فرد مذکور، احراز نگردیده است".

همین نامه باعث شد، شورای شهری‌ها، آن را تعبیر به نامه ردصلاحیت فرهمند، شهردار منتخب بدانند و در یک رای گیری در صحن علنی، بر انتخاب او اصرار کردند و با این رای گیری، پرونده به شورای حل اختلاف رفت. شورای حل اختلاف ۱۵ روز فرصت دارد به ماجرا رسیدگی و حکم نهایی را بدهد و در صورت عدم بررسی در این مهلت، طبق قانون، آنچه نظر شورای شهر است، معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.

از آن پانزده روز فقط چند روز دیگر باقی مانده است و هنوز خبری از تشکیل جلسه شورای حل اختلاف منتشر نشده است.

 

دلیل عدم صدور حکم شهردار منتخب چیست؟

همه این اتفاقات ماحصل این است که برخی نهادهای ذیربط، درباره صلاحیت فرهمند، نظر دیگری دارند. اینکه این نهادها بر چه اساسی به این نتیجه رسیده اند، بازگو نشده اما شایعات زیادی در این باره وجود دارد.

آنچه مهم است اینکه اعضای شورای شهر و حتی امام جمعه یزد هم بر صلاحیت فرهمند تاکید دارند و حتی در جلسه‌ای که به درخواست شورایی‌ها برای وساطت  در دفتر امام جمعه برگزار شده است آیت الله ناصری بر توانایی او تاکید کرده است.

 

وزارت کشور چه می گوید؟

برخی اعضای شورای شهر در مصاحبه و سخنان خود، وزارت کشور را مسئول بلاتکلیفی مدیریت شهر یزد می‌دانند. اما طالبی، استاندار یزد نظر دیگری دارد. او به عنوان عالی‌ترین نماینده این وزارت در استان یزد با تأکید براینکه وزارت کشور به وظایف قانونی خود در مورد انتخاب شهردار یزد عمل کرده است، می گوید: در واقع وزارت کشور در مورد شهردار و فرماندار یزد وظایف خود را به‌درستی انجام داده است و درجریان جزئیات این روند هستم اما پیچیدگی‌هایی وجود دارد که از دست وزارت کشور خارج است، گرچه معتقدیم که در مورد شهردار یزد نیز این بلاتکلیفی برای مردم ناخوشایند است‌ و منتظریم تا شورای حل اختلاف، نظر خود را در این زمینه هرچه زودتر اعلام کند.

 

 اصرار اعضای شورای شهر یزد برای این گزینه چیست؟

برخی اصرار اعضای شورای شهر یزد بر انتخاب این گزینه را یک "بازی سیاسی" و برخی دیگر آن را "حق و وظیفه" می‌دانند. دسته اول می‌گویند شورای شهر برای داشتن توجیه در ضعف عملکردی در برخی حوزه‌ها، می‌کوشید یک بازی سیاسی فرسایشی برای افکار عمومی طراحی کند و عدم صدور حکم شهردار را بهانه خوبی  برای این مهم تلقی کند.

برخی دیگر اما می گویند  شورای شهر حق دارد نگران باشد و وظیفه‌اش پیگیری تصمیمات صحن علنی است و انتخاب فرهمند یکی از مهم‌ترین این تصمیمات بوده است.

بازی سیاسی باشد یا چالش اداری، حدود سه ماه است شهرداری یزد، با سرپرست اداره می شود و قاعدتا با توجه به نزدیکی سال جدید و حضور صدها هزار گردشگر ایرانی به این شهر تاریخی و وظیفه مهم شهرداری در این مواقع، حضور مدیر ارشد این نهاد، بسیار استراتژیک است. همچنین برخی تصمیمات مهم شهری که به صورت مستقیم بر زندگی مردم تاثیر گذار است نیز در هاله ای از ابهام است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..