مدیر کل دامپزشکی یزد:

هاری تاکنون تلفاتی در استان نداشته است/هیچ مجوزی برای خروج دام از استان صادر نکردیم

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار کرد: ایجاد تشکیلاتی منسجم، پویا و فعال در عرصه تامین بهداشت جامعه از مهمترین دستاوردهای دامپزشکی پس از پیروزی انقلاب بوده است.

به گزارش یزدی نیوز «علی اکبر حدادزاده»در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد تشکیلاتی منسجم، پویا و فعال در عرصه تامین بهداشت جامعه را یکی از مهمترین دستاوردهای دامپزشکی کشور و استان یزد پس از پیروزی انقلاب خواند و تصریح کرد: اگر تا قبل از پیروزی انقلاب به واسطه ساختار سنتی دامداری و جایگاه آن در زندگی مردم، دامپزشکی در این باره تنها نقش حفظ ساختار خانواده‌ها را برعهده داشت ولی امروز باید بهداشت جامعه را در خم و پیچ این صنعت بزرگ حفاظت کند و اگر در این مسیر بدون برنامه حرکت کند، هرگز موفق نخواهد شد.

 
وی با اشاره به این که ۶۱ درصد از بیماری‌ها از طریق دام به انسان منتقل می‌شود، بر اهمیت حفظ سلامت جامعه با کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تاکید کرد و گفت: اهمیت این موضوع تا این اندازه است که سازمان بهداشت جهانی قرن بیست و یکم را قرن غلبه بر بیماری‌های مشترک نامگذاری کرده است.
 
حدادزاده با بیان این که تا قبل از پیروزی انقلاب تنها پنج درصد دام‌های استان یزد تحت پوشش بیماری‌های مشترک بودند و اکنون ۸۴ درصد پوشش در این حوزه داریم، از عمده بیماری‌های مشترک تهدید‌کننده جامعه را تب مالت، تب کریمه کنگو، هاری و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ذک کرد و گفت: میزان درصد راکتور به تست در مورد بیماری تب مالت در استان از سه درصد در سال ۵۷ به ۰.۵ درصد تا پایان سال ۹۶ رسیده است.
 
وی افزود: خوشبختانه استان یزد در حوزه بیماری مشترک تب مالت وضعیت خوبی در کشور دارد به طوری که با ۱۴ مورد در ۱۰۰ صد هزار نفر و در مقایسه با آمار ۷۷ در صد هزار برخی از استان‌ها شرایط مطلوبی دارد.
 
وی به تاثیر سیستم پیش‌سرد در کشتارگاه‌ها برای پیگشیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو، گفت: در حال حاضر تمام کشتارگاه‌های استان دارای سیستم پیش‌سرد هستند و طی سال‌های اخیر با اقدامات صورت گرفته هیچ مورد تلفاتی ناشی از این بیماری در استان نداشته‌ایم.
 
به گفته وی، استان یزد که تا قبل از انقلاب فاقد کشتارگاه صنعتی بوده، هم‌اینک دارای ۱۸ کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی شامل ۹ کشتارگاه دائم، چهار کشتارگاه بلدرچین و پنج کشتارگاه مرغ است.
 
این مسئول از شناسایی ۳۹ کانون بیماری هاری در استان طی سالجاری خبر داد و گفت: البته استان یزد طی  سال‌های گذشته تقریباً فاقد کانون هاری بوده است ولی به دلیل خساارت ناشی از خشکسالی بر حیات وحش استان و سوق یافتن حیوانات وحشی به سمت حاشیه شهر شاهد پیوند این بیماری به مناطق شهری هستیم ولی با این حال خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته تاکنون هیچ مورد تلفاتی در این رابطه در استان نداشته‌ایم.
 
وی همچنین اعلام کرد: به دنبال اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی نیز استان یزد در حوزه بیماری‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امسال کوچکترین کانون بیماری نداشته و در بیماری مشمشه به رغم این که یزدی قطب پرورش اسب اصیل عرب است، موردی مشاهده نشده است.
 
حدادزاده از دیگر اقدامات دامپزشکی در راستای تامین سلامت غذایی جامعه را نظارت بهداشتی بر فراوده‌های خام دامی ذکر کرد و گفت: دامپزشکی استان نظارت کاملی بر غذاهای دامی مردم از تولید تا هنگام عرضه به مصرف‌کنندگان دارد.
 
وی این که بعضاً اظهاراتی در مورد ذبح غیراسلامی گوشت‌های وارداتی مطرح می‌شود را غیرواقعی خواند و گفت: گوشت‌های وادراتی تحت نظارت‌های بهداشتی و شرعی ناظران کشورمان در کشتارگاه‌های خارج از کشور تهیه می‌شود.
 
مدیر کل دامپزشکی استان با تاکید بر این که در استان یزد ۸۵ درصد دام سبک مورد نیاز از خارج از استان تامین می‌شود، گفت: با توجه به مشکلات حوزه تامین گوشت قرمز، به عنوان متولی صدور مجوز انتقال دام در سال جاری هیچ گونه مجوزی برای خروج دام‌های استان نداشته‌ایم.
 
وی به نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی بر ۱۸ کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی استان اشاره کرد و گفت: استان یزد هم‌اکنون دارای ۳۳ واحد بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی به ظرفیت سالانه ۵۰ هزار تن و ۲۵ مرکز جمع‌اوری شیر با ظرفیت جمع‌آورری ۱۰۰ هزار تن شیر و پنج کارخانه مکانیزه تولید خوراک دام با ظرفیت سالانه ۶۵ هزار تن است که تمامی انها تحت نظارت دامپزشکی استان فعالیت دارند.
 
حدادزاده در بخش دیگری از سخنانش به نقش دامپزشکی در اقتصاد کشورمان اشاره کرد و گفت: صنعت دامپروری بزرگترین صنعت پس از صنعت نفت در کشورمان است به طوری که ۱۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور را به خود اختصاص داده و حفاظت از این سرمایه هم به لحاظ سلامت غذایی مردم و هم از نظر اقتصادی برعهده دامپزشکی گذاشته شده است.
 
وی در پایان نیز با بیان این که تا قبل از پیروزی انقلاب هیچ صادارتی در حوزه فراورده‌های دامی استان وجود نداشته، گفت: هم‌اکنون سالانه بالغ بر ۳۵۰۰ تن انواع فرآورده‌های خام دامی از استان به خارج از کشور صادر می‌شود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..