استاندار یزد:

بزرگ ترین سرمایه استان یزد سرمایه انسانی و مهم ترین چالش آن کمبود ‌شدید منابع آب است

استاندار یزد در شورای اداری استان بزرگ ترین سرمایه استان را سرمایه انسانی و مهم ترین چالش یزد را کمبود منابع آب و کاهش شدید کیفیت آب آشامیدنی و کشاورزی و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی دانست و خواستار حمایت کشوری در موضوع انتقال آب به استان شد.

به گزارش یزدی نیوزشورای اداری استان با حضور "امیر سرتیپ امیر حاتمی" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، "‌حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین قندهاری" نماینده‌ مقام معظم رهبری در وزارت دفاع، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد،‌ "کمال دهقانی" نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، معاونان استاندار، مدیرکل حوزه استاندار و اعضای شورای اداری استان در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد.‌

استاندار یزد در نشست شورای اداری استان با گرامیداشت فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام و شهدا، ‌گفت: این ایام فرصت بسیار مناسبی برای تبیین دستاوردها و عملکردهای انقلاب در حوزه های مختلف است که به طور قطع مدیران استان به آن واقف هستند و از این فرصت ارزشمند نهایت استفاده را می کنند.
"‌محمدعلی طالبی" ‌ادامه داد: این ایام فرصتی بسیار ارزشمند برای بازخوانی ارزش های اصیل انقلاب اسلامی است و باید از این فرصت برای تقویت همدلی ها و وحدت برای آرمان های مشترک حول منافع ملی و مردم در شرایط سخت پیش رو، استفاده شود.
وی افزود: استان یزد امروز به برکت انقلاب اسلامی و دوران پرشکوه آن از سرآمدان کشور به شمار می رود، بزرگ ترین سرمایه این استان سرمایه نیروی انسانی است که از دیرباز برخوردار از علما و مجاهدان بزرگی در سطح ملی و بین المللی بوده و تا امروز که شخصیت‌های بزرگواری را به عنوان سرمایه های انسانی خود د‌ارد.
طالبی خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی ‌ و صنعت و معدن جزو استانهای برتر کشور هستیم، به رغم سختی هایی که در حوزه آب و هوا وجود دارد در بخش کشاورزی در تولید بعضی از محصولات ‌جزو چند استان برتر کشور و در حوزه دامپروری نیز دارای رتبه های خوبی در کشور هستیم و نشان داده ایم که چطور با همه محدودیت ها می توان تولید کرد.
عالی ترین مقام اجرایی استان گفت: در بخش علمی نیز با وجود نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجو در استان از برترین استانها به لحاظ تعداد دانشجویان، تعدد مراکز دانشگاهی، ۲۵ سال صدرنشینی کنکور سراسری ‌و رتبه خوب پارک های علم و فناوری هستیم و از نظر پزشکی نیز از قطب های کشور محسوب می شویم و یزد به سایر استانها نیز در این زمینه خدمات ارائه می دهد.‌
 
 
کمبود منابع آب مهمترین چالش استان
 
 
طالبی بیان کرد: علی رغم ظرفیت‌های استان در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با چالش هایی نیز مواجه هستیم که مهم ترین آن بحث کمبود منابع آب و افت شدید منابع آب زیرزمینی در سطح استان است و از آن جمله می توان به کاهش شدید کمی و کیفی منابع آبی ‌آشامیدنی و کشاورزی استان اشاره کرد.
رئیس شورای اداری استان ادامه داد: البته طرح های مختلفی را در حوزه مدیریت مصرف ‌آب دنبال کرده و می کنیم، هم در بخش کشاورزی‌ به دنبال تغییر الگوی کشت و هم در بخش صنعت حرکت از سمت صنایع پرآبخواه به سمت صنایع دانش‌بنیان و کم آبخواه و هم در حوزه مصرف خانگی و فضای سبز به دنبال مدیریت مصرف آب هستیم.
‌وی افزود: در بحث انتقال آب به استان یزد نیز در حال اجرای طرح هایی هستیم که امیدواریم با حمایت مسئولان کشور بتوانیم این امر را تسریع کنیم.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: استان یزد جزو سه استان کشور با کمترین نرخ بیکاری بوده اما نرخ بیکاری استان اکنون بالاتر از میانگین کشوری است که این با ظرفیت های استان تطبیق ندارد و نیاز به اجرای طرح های ویژه در استان داریم.
 
 
مطلوب بودن شاخص های آماری استان در حوزه امنیت
 
 
طالبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در استان یزد با توجه به صنعتی شدن با پدیده مهاجرت نیز مواجه هستیم که آثار و تبعات فرهنگی و اجتماعی به دنبال داشته اما در مجموع با تعامل بسیار خوب اعضای شورای تامین استان، مدیریت خوبی در بحث امنیت استان حاکم شده، یکی از بهترین وضعیت ها را در سطح کشور در این رابطه داریم و شاخص های آماری استان در حوزه امنیتی شاخص های مطلوبی است.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان یزد، ‌ادامه داد: لازم است موضوع کویر مرکزی ایران که به رغم ظرفیت های خوب، تهدیدهایی نیز برای استان به دنبال داشته مورد توجه باشد زیرا یزد در چهارراه ارتباطی کشور هم به لحاظ ریلی و هم جاده ای با قاچاق کالا، موادمخدر و انسان مواجه است.
وی افزود: کمبود آب در یزد ‌نیز چالش هایی را در استان ایجاد کرده که برخی از آنها چالش های خارج از استان است به طوری که امنیت روانی مردم تحت تاثیر این چالش هاست.
رئیس شورای اداری استان خاطرنشان کرد: ما برای پیگیری همه این موارد، انرژی اصلی خود را بر بحث رفع مشکلات آب و برنامه ایجاد اشتغال در استان گذاشته ایم و امیدواریم با کمک دولت و بخش خصوصی نیازهایی که در این زمینه داریم، رفع شود.
‌طالبی با تاکید براینکه در بحث اشتغال تمرکز بر استقرار صنایع دانش بنیان و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بومی است، ‌گفت: پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی را نیز برای جلوگیری از افزایش آسیب های اجتماعی در استان مدنظر قرار داده ایم.
 
 
تمرکز بر توسعه گردشگری در استان و ایجاد اشتغال مولد در این حوزه
 
 
استاندار یزد با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب استان در حوزه گردشگری ‌و میراث فرهنگی، بیان کرد: هم به لحاظ بافت تاریخی و هم اینکه در سال گذشته ثبت بافت تاریخی یزد به عنوان میراث جهانی در سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) ‌انجام شد و هم از نظر ظرفیت های اکوتوریسمی که در استان یزد وجود دارد، تمرکز و توجه خوبی را بر توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال مولد در این حوزه داریم.
وی ادامه داد: همه اینها نیازمند حمایت جدی دولت از استان یزد است که امیدواریم وزیر محترم دفاع پیام آور خوبی برای پیگیری مطالبات استان یزد در حوزه های مختلف باشد.
عالی ترین مقام اجرایی استان یکی از مهم ترین خواسته های استان یزد ‌را ایجاد صنایع مختلف در حوزه تولید مواد ناریه، استقرار ارتش در استان هم برای مرکز استان و هم ایجاد پادگان آموزشی در ابرکوه و تعمیم فروشگاه های اتکا به شهرستانها اعلام کرد و افزود: امیدواریم این امر مورد اهتمام جدی قرار گیرد.
طالبی خاطرنشان کرد: برای تامین امنیت کویر نیز نیاز به تجهیزات پیشرفته و بروز داریم ضمن اینکه از گذشته مرکز ایجاد آموزش فنی و حرفه ای نیروی زمینی ارتش در شهرستان مهریز پیگیری می شده و حتی زمین نیز برای این امر اختصاص یافته است که امیدواریم این موضوع نیز با جدیت بیشتری دنبال شود.
استاندار یزد در پایان سخنان خود گفت: با توجه به زیرساختهایی که در حوزه صنعت و ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان وجود دارد، امید‌واریم صنایع وابسته به وزارت دفاع در یزد افزایش پیدا کند.
 
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..