یزد به عنوان “شهر دوستدار کودک” معرفی می‌شود

شهردار منتخب شورای اسلامی شهر یزد از ارائه طرحی با عنوان یزد شهر دوستدار کودک و پیگیری ثبت آن از طریق وزارت کشور خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزغلامعلی سفید در مراسم افتتاحیه نخستین دفتر استانی یونسکو ایران در یزد اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته و بررسی‌های انجام شده، تصمیم گرفته شده که نخستین دفتر استانی یونسکو در ایران، در استان یزد افتتاح شود.

 
وی با اشاره به اینکه افتتاح دفتر نمایندگی وزارت خارجه در یزد سبب ایجاد زمینه‌های مختلف در استان بوده گفت: قطعا ایجاد دفتر استانی یونسکو در یزد هم منشا خیرات و برکات بسیار زیادی می‌شود.
 
رئیس شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: دفاتر نمایندگی استانی به دو صورت می‌توانند فعالیت کنند که یکی از این جنبه‌ها سپردن بخشی از وظایف دفتر تهران به سرپرستی استانی است و بخش دوم مسائل اختصاصی استان است.
 
مجتبی فرهمند شهردار منتخب یزد هم با اشاره به اینکه همپوشانی معیارها و شاخص‌های یونسکو با ویژگی‌های یزد اظهار داشت: یزد را می‌توان تنها شهری دانست که با زور حاکمان ساخته نشده و یک شهر کاملا مردمی بوده است.
 
وی ادامه داد: یزد آینه فرهنگ شکوهمند ایرانی اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز ادیان معرفی شده و قطعا عالی‌ترین ارزش‌های انسانی در یزد نمود پیدا کرده و دنیا بر آن صحه گذاشته است.
 
شهردار منتخب شورای شهر یزد افزود: نگاه دانش‌بنیانی پیشینیان ما یکی دیگر از ویژگی‌های یزد بوده و قطعا سازمان یونسکو به آن توجه بسیار ویژه‌ای داشته و دارد و یزد در این زمینه از ارزش‌های بسیار بالایی برخوردار است.
 
فرهمند تصریح کرد: یزد همانند بسیاری از شهرهای دنیا با یک رویکرد دفاعی ساخته شده با این تفاوت که یزد در برابر اقلیم سخت حالت دفاعی پیدا کرده و دشمن این شهر اقلیم سخت و خشک منطقه بوده نه دشمن انسانی و همین موضوع سبب شده که پیشینیان ما یک گوهر گرانقدری خلق کنند که امروز به عنوان یک افتخار برای ما مطرح می‌شود.
 
وی ادامه داد: ارتقای کیفیت و بهبود کیفیت زندگی ساکنان بافت تاریخی یکی دیگر از مسائلی است که در یونسکو به صورت ویژه نسبت به ثبت جهانی یزد مورد توجه قرار گرفته و قطعا این موضوع در دست اقدام است و حتما مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
 
معاون شهرداری یزد گفت: ادامه برای تحقق برنامه‌های ثبت جهانی و دفتر منطقه‌ای یزد ۱۰ کارگروه در نظر گرفته شده و خواهش ما این است که دفتر یزد یک نماینده در تمام کارگروه‌های مربوط به شهر تاریخی و شهر یزد یونسکو در ایران داشته باشد.
 
فرهمند گفت: یک سری برنامه‌هایی تدوین شده که می‌تواند با دفتر کمیسیون ملی یونسکو پیش برود که در آن توجه ویژه به آموزش به ویژه آموزش محلی و ایجاد تشکل‌های مردمی از جمله این موارد است.
 
مسئول پیگیری پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد خاطرنشان کرد: پیشنهادی مطرح شده که یزد را به عنوان شهر دوستدار کودک معرفی کنیم و در این حوزه اقدامات گسترده‌ای انجام شود و یزد الگویی در این حوزه برای کشور مطرح شود.
 
وی ادامه داد: طرح این موضوع از طریق وزارت کشور در حال پیگیری است و امیدواریم که بتوانیم در کمیسیون‌ها و مجامع بین‌المللی این موضوع را به صورت ویژه مطرح کنیم.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..