مدیرکل دامپزشکی استان یزد:

دام‌های یزد علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از آغاز طرح واکسیناسیون دام‌ها در یزد خبر داد و گفت: دام‌های یزد علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند.

به گزارش یزدی نیوزعلی‌اکبر حدادزاده با بیان اینکه تب برفکی بیماری است که دهان و پای دام‌ها را درگیر می‌کند، اظهار داشت: این بیماری عفونی و حتی گاه کشنده است و می تواند ظرف چند روز حیوان را از پا در بیاورد.

 
وی با اشاره به خسارات سنگینی که تب برفکی می تواند به دامداران وارد کند، افزود: تب برفکی به عنوان طاعون صنعت دامداری شناخته شده و کنترل این بیماری نیز تنها با واکسیناسیون امکان‌پذیر است.
 
حدادزاده خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری، منجر به معدوم شدن صدها رأس دام خواهد شد بنابراین طرح واکسیناسیون با جدیت اجرا می شود تا در این شرایط اقتصادی، صنعت دامداری استان یزد دچار آسیب و زیان نشود.
 
وی با بیان اینکه گاو، گوسفند و بز نسبت به این بیماری بسیار حساس هستند، یادآور شد: در حال حاضر واکسیناسیون علیه این بیماری در یزد آغاز شده است.
 
حدادزاده عنوان کرد: انجام واکسیناسیون برای مقابله با شیوع احتمالی تب برفکی است اما در کنار این اقدام، دامداران باید به قرنطینه، ضد عفونی و کنترل ورود و خروج دام توجه جدی داشته باشند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: این بیماری علاوه بر اینکه می تواند منجر به تلف شدن دام شود، در تولید شیر و تامین فرآورده‌های لبنی نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه بی‌اشتهایی، زخم در دهان و بین سم‌ها، ترشحات کف آلوده و کشدار از دهان دام‌ها از علائم بیماری تب برفکی است، اظهار داشت: دامداران به محض مشاهده این علائم به دامپزشکی شهرستان خود اطلاع رسانی کنند.
 
حدادزاده همچنین از دامداران خواست: نهایت همکاری را با اکیپ‌های واکسیناسیون داشته باشند تا پوشش واکسیناسیون به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شود.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..