مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم:

تعدد موسسات غیردولتی از بزرگترین چالش‌های نظام آموزش عالی است

مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: تعدد موسسات غیردولتی و آزاد آموزش عالی با زمینه‌های مشترک آموزشی یکی از بزرگترین چالش‌های این موسسات و نظام آموزش عالی است .

به گزارش یزدی نیوزدکتر «فرزانه شمیرانی» در نشست رییس و اعضای هیئت موسسات غیر انتفاعی و غیر دولتی و موسسات آموزش عالی آزاد با اعضای هیئت نظارت استانی در یزد، به تشریح چالش‌های پیش روی موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی پرداخت و گفت: تعدد موسسات غیردولتی و آزاد آموزش عالی با زمینه‌های مشترک آموزشی یکی از بزرگترین چالش‌های این موسسات و نظام آموزش عالی است . 

 
وی ادغام موسسات غیردولتی و آزاد را در کنار تخصص‌گرایی آنها، دو گام مهم به سوی افزایش کیفیت نظام آموزش عالی و رفع برخی چالش‌های این موسسات دانست . 
 
شمیرانی با ذکر رسالت مراکز آموزشی عدم تغییر در وضعیت دانشجویان پس از دانش‌آموختگی را نشانه‌ای بر عدم این رسالت دانست . 
 
وی همچنین توزیع چندباره یک دسته از امکانات را در یک منطقه خاص هزینه بر و ناکارآمد برشمرد . 
 
مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود به ابعاد مختلف چالش‌های موسسات آموزش عالی غیر دولتی پرداخت و گفت: این مشکلات در دو بعد قابل ذکر هستند، بعد اول مربوط به خود موسسات و عملکرد آنهاست و بعد دوم به وزارت علوم مربوط است . 
 
وی سامانه حس را رابطی بین این دو سطح دانست و خواستار ثبت اطلاعات موسسات در این سامانه شد.
 
دکتر «محمدصالح اولیاء» رییس دانشگاه یزد نیز در این نشست به تبیین چالش‌ها و مسائل پیش روی نظام آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: بزرگترین مشکل نظام آموزش عالی کشور تعریف استانداردهایی هستند که در عمل قابلیت اجرا ندارند و این چالش عمده نظام آموزش عالی کشور و موسسات غیر دولتی و آزاد آموزش عالی است.
 
وی ضعف و بلاتکلیفی امر نظارت از سوی وزارتخانه را چالش دیگر پیش روی نظام آموزش عالی برشمرد و در ادامه با اشاره به وضعیت نظام آموزش عالی در استان به تبیین ابعاد و ویژگی‌های این حوزه در استان یزد پرداخت و گفت: بزرگترین مزیت استان یزد در امر آموزش عالی این است که بدون طرح و برنامه  وارد این حوزه نشده است و انگیزه بسیار بالایی در این حوزه در استان یزد وجود دارد.
 
اولیاء در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد شورای هماهنگی میان مراکز آموزش عالی در راستای حل معضلات و اختلافات مابین خبر داد.
 
وی همچنین قانون‌گرایی و استناد به آن را برجسته‌ترین شیوه حل تضادها بین مراکز آموزشی و دانشگاهی دانست.
 
اولیاء در ادامه به راهکارهای رفع موانع و چالش‌های پیش روی نظام آموزش عالی پرداخت و گفت: اگر شاخص و معیارهای درستی برای اجرا داشته باشیم مشکلات به میزان زیادی حل می شوند.
 
دکتر «علی اصغر علمدار یزدی» مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه یزد به نقش موسسات آموزش عالی غیردولتی و آزاد در تعمیق آموزش عالی پرداخت و گفت: ورود این موسسات نوعی ورود داوطلبانه به حوزه آموزش عالی بوده است و این مراکز توانسته اند خدمات شایانی را در این حوزه ارائه دهند.
 
مشکلات مالی و عدم همترازی دانشجویان از نظر رتبه های علمی را دو مشکل این مراکز آموزشی در مقایسه با دانشگاههای بزرگ و دولتی دانست.
 
دکتر علمدار افزایش توانمندی این موسسات، تربیت نیروی انسانی ماهر و همچنین اصلاح درونی را لازمه افزایش اعتبار و جایگاه این موسسات در نظام آموزش عالی دانست.
 
وی همچنین اراده موسسات در بالا بردن سطح خودشان و همچنین مساعدت وزارت علوم را در قالب طرح های حمایتی دو رکن مهم و اساسی رفع مشکلات این مراکز آموزشی دانست.
 
در این نشست روسای موسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی و آزاد استان نیز به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..