انتشار پنجمین کتاب بین‌المللی دکتر دواز توسط انتشارات World Scientific

دکتر بیژن دواز استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه یزد اخیرا پنجمین کتاب بین‌المللی خود را با عنوان «یک گشت در ابرساختارهای ضعیف» را مشترکا با ریاضیدانی یونانی در انتشارات World Scientificبه چاپ رساند.

به گزارش یزدی نیوز«سعید علیخانی» اظهار کرد: ابرساختارهای جبری به عنوان تعمیمی از ساختارهای جبری در سال ۱۹۳۴ ازسوی مارتی (ریاضیدان فرانسوی) معرفی و پس از آن ازسوی پژوهشگران بسیاری مورد بررسی قرار گرفت و این کتاب جدید به بررسی ابرساختارهای جبری ضعیف اختصاص دارد.

 
وی افزود: این کتاب با برخی تعاریف و نتایج اساسی شروع و سپس این نتایج، در مدل سازی پدیده‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند و در پایان کاربردهایی از این ابرساختارها در علوم طبیعی (شیمی، فیزیک و زیست شناسی) آورده شده است.
 
مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد گفت: پشتکار دکتر دواز در دنیا مثال زدنی است و واقعا الگویی بسیار عالی برای سخت کوشی، نظم، تواضع، اخلاق، پشتکار و اراده است.
 
علیخانی تصریح کرد:‌ این استاد و پژوهشگر برتر، نمونه کم نظیری است که در گرایش‌های بین رشته‌ای مقاله‌های با کیفیت نوشته و با ریاضیدانان بسیاری در خارج کشور همکاری دارد.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: دواز بالغ بر ۶۰۰ مقاله بین المللی به چاپ رسانده که دارای شاخص اچ ۴۶ هستند که بالاترین شاخص اچ را در بین استادان دانشگاه یزد و حتی تمام استادان ایران دارند و بواقع مثالی از یک پژوهشگر عاشق است که اکثر اوقات زندگی خود را با پژوهش گذرانده است.
 
دکتر دواز افتخاراتی چون، پژوهشگر برتر کشوری، استاد نمونه کشوری و دانشمند پر استناد را در کارنامه درخشان خود دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: از استاد دکتر بیژن دواز که از صاحبنظران و پیشروان علم ابرساختارهای جبری در دنیاست، پیش از این چهار کتاب انگلیسی زبان با مشخصات زیر منتشر شده است:
 
(Hyperring theory and applications, International Academic Press, USA, 2008
 
Polygroup theory and related systems, World Scientific Publication, 2012
 
Fuzzy Algebraic Hyperstructures, Springer, 2015
 
Semihypergroup theory, Elsevier, 2016
 
وی با اشاره به این که دکتر دواز در هفته پژوهش و فناوری امسال به عنوان پژوهشگر شاخص و تاثیر گذار دانشگاه یزد انتخاب شد ابراز امیدواری کرد: پشتکار، نظم، عشق و علاقه به یادگیری، تواضع و بسیاری از خصوصیات برجسته این ریاضیدان سرلوحه جوانان این مرز و بوم و پژوهشگران قرار گیرد. 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..