تا‌کنون مرگ خاموشی در یزد گزارش نشده است

رییس سازمان اورژانس استان یزد با اشاره به این‌که مسدود شدن لوله گاز بخاری بیشترین عامل مسمومیت‌ها است، گفت: از ابتدای مهر تاکنون هیچ مرگ خاموشی در یزد گزارش نشده است

به گزارش یزدی نیوزدکتر«احمد دهقان» با تاکید بر رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی، اظهار کرد: هرساله به دلیل عدم توجه به نکات ایمنی در فصل سرما مسمومیت‌هایی با قاتل خاموش که همان گاز مونواکسید کربن است گزارش می‌شود .

 
وی با اشاره به این‌که از ابتدای مهرماه امسال تا کنون در اثر مسمومیت با گاز فوتی نداشتیم، افزود: در این مدت ۱۲ مورد مسمومیت اطلاع رسانی شده که شش مورد آن به بیمارستان منتقل شدند .
 
رییس سازمان اورژانس استان یزد با بیان این‌که مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بیشتر در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد، گفت: مسدود شدن لوله گاز بخاری بیشترین عامل مسمومیت‌ها است .
 
دهقان تصریح کرد: گرم کردن محیط خانه با روشن کردن شعله گاز و استفاده از پیکنیک در محیط‌های بسته از دیگر عوامل موثر در تولید گاز مونواکسید کربن است.
 
این مسئول با اشاره به این‌که گاز مونواکسید کربن هیچ رنگ و علائم خاصی ندارد، گفت: افراد باید قبل از به کار بردن وسایل گرمایشی از باز بودن مسیرهای خروجی هواکش اطمینان داشته باشند .
 
«سیدعباس میرشمسی» رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یزد، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌که از آغاز فصل سرما تاکنون موردی از گاز گرفتگی به این سازمان گزارش نشده است، ادامه داد: همه ساله با شروع فصل سرما استفاده مردم از بخاری‌ها زیاد می‌شود و این امر حساسیت در انجام تمام فرآیند استانداردسازی در این حوزه را بیشتر کرده است.
 
وی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن نکات ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی، افزود: عمده ترین مشکل موجود نشت گاز در دودکش ها است که عدم توجه به آن افراد را دچار مرگ خاموش می کند .
 
میرشمسی با بیان این‌که معمولا مردم بخاری‌ها را خودشان راه‌اندازی می‌کنند، گفت: باید قبل از استفاده از وسایل گرمایشی مسیر خروجی دودکش بررسی شود .
 
این مسئول تصریح کرد: در برخی موارد شهروندان از بخاری‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند که به دلیل عدم مقاومت دودکش و در اثر نشت مونوالکسید کربن دچار مسمومیت می‌شوند .
 
رییس سازمان آتش نشانی یزد در ادامه به بخاری‌های برقی اشاره و خاطرنشان کرد: افرادی که برای گرم کردن محیط خانه از بخاری‌های برقی استفاده می‌کنند نباید آن را بروری قالی، موکت یا سطوح چوبی قرار دهند .
 
وی گفت: بخاری‌های برقی باید بروری سطوح غیر قابل اشتعال نظیر سرامیک قرار گیرد تا از خطر آتش‌سوزی جلوگیری شود .
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..