برای نخستین بار در استان یزد؛

برداشت «کینوا» در ۱۰ هکتار از اراضی خاتم/کشت خاویار گیاهی در یزد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از برداشت محصول «کینوا» از سطح ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمجتبی آغاز  اظهار داشت: گیاه کینوا برای نخستین بار در سطح ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خاتم کشت شد و با متوسط عملکرد ۲.۵ تن در هکتار از کشتزارها برداشت شد.

 
وی افزود: درشهرستان خاتم گیاه کینوا به صورت نیمه مکانیزه کشت و به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه برداشت می‌شود که کشاورزان شهرستان توانسته اند رکورد چهار تن برداشت در هکتار را داشته باشند.
 
آغاز اظهار داشت: دانه کینوا نوعی شبه غله با ارزش غذایی فراوان است و منبع غنی از آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و دارای پروتیین، آهن، منیزیم و فسفر است و برای پخت نان، سوپ، سالاد و غذای نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد.
 
وی با بیان اینکه گیاه کینوا در کشورهای آمریکا جنوبی به خاویار گیاهی معروف است، گفت: کینوا به عنوان غذای بدون گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری اختلال خود ایمنی روده باریک مفید است ضمن اینکه به دلیل کم بودن گلسیمیک از دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند و می‌تواند جایگزین غلات در رژیم غذایی افراد دیابتی شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی خاتم، کاهش سطح قند خون و کاهش کلسترول، نداشتن گلوتن، داشتن تمام آمینو اسیدهای ضروری، پروتیین فراوان، داشتن مواد معدنی مهم از جمله منیزیم برای جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و متعادل سازی فشارخون را از جمله خواص و فواید استفاده از این گیاه برشمرد.
 
آغاز با اشاره اینکه رقم NSRC۱_۵ پس از تحقیقات در مرکز شوری استان یزد در شهرستان خاتم کشت شده است، گفت: گیاه کینوا دارای ارقام تی تی کا، سانتاماریا و NSRC۱_۵ است که رقم کینوا NSRC۱_۵ به رقم یزدی معروف است و در مزارع کشاورزی نهرمسیح هرات و دشت سلیمانی دهستان چاهک مورد کشت کشاورزان قرار گرفته است.
 
وی افزود: کینوا به کم آبی و شوری آب و خاک مقاوم و برای رشد و تولید دانه نیازمند هوای خشک است و زمان رسیدن کامل سنبله ها ۱۰۰ تا ۲۴۰ روز است که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان خاتم دوره کاشت تا برداشت ۱۲۰ روز است.
 
اغاز خاطرنشان کرد: با توجه به تبعات خشکسالی‌های دهه های اخیر، افت آب‌های زیرزمینی و ضرورت تغییر الگوی کاشت همچنین استفاده و بهره‌برداری اقتصادی از آب و خاک، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در راستا ترویج توسعه و کشت این گیاه اقدام به توزیع بذر، سمپاشی و آموزش و برداشت کینوا در بین کشاورزان شهرستان کرده است.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..