رییس سازمان نقشه‌برداری کشور خبر داد؛

وجود ۱۱ میلیارد تومان نقشه و داده مکانی در یزد

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به تهیه و تدوین اطلس اطلاعات مکانی استان‌های کشور در این سازمان گفت:‌ 11 میلیارد تومان سرمایه در حوزه نقشه و دادهای مکانی استان یزد وجود دارد که می‌تواند ارزش افزوده در بخش‌های دیگر ایجاد کند.

به گزارش یزدی نیوز«مسعود شفیعی» در جریان سفر خود به استان در جلسه‌ای با رییس و معاونین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد با بیان این‌که سازمان نقشه برداری کشور در حوزه تهیه نقشه‌های مکانی همکار ستادی سازمان مدیریت استان یزد است، اظهار کرد: عملکرد یزد در حوزه تهیه و پیگیری نقشه‌ها و اطلاعات مکانی قابل تقدیر است.

 
وی خلع ساختار اداری را یکی از معضلات اداری سازمان نقشه برداری کشور دانست و افزود:‌ در حال حاضر این سازمان پنج اداره کل در سطح استان‌های کشور راه ‎ ‌اندازی کرده است.
 
رییس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت:‌ در سال گذشته با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به توافق رسیدیم که دفتر مدیریت نقشه مکانی با عمده وظایف استانی و بخش معین استان‌های همجوار در سازمان‌های مدیریت کشور راه‌اندازی شود.
 
شفیعی راه‌اندازی گروه نقشه بردرای و اطلاعات مکانی قوی متناسب با شرایط هر استان را از دیگر اقدامات در دستور کار سازمان نقشه‌برداری کشور دانست و بیان کرد: عبور از روش سرشماری سنتی ثبتی مبنا مهمترین رویکرد این سازمان در تدوین و تهیه نقشه‌های مکانی بروز است.
 
این مسئول ادامه داد: ما در سازمان نقشه برداری کشور معتقدیم با توجه به شرایط توسعه فناوری در کشور برای تولید اطلاعات‌ مکانی نباید هیچ محدودیتی وجود داشته باشد.
 
وی جذب مشارکت شهروندان برای تولید و بروز نگه داشتن اطلاعات مکانی را یکی از مهمترین رویکردهای سازمان نقشه‌برداری کشور دانست و بیان کرد: بهنگام نگه داشتن لایه‌های اطلاعات مکانی کشور با نگاه جمع‌سپاری ضروری است.
 
رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به ضرورت عبور از بروز رسانی و رسیدن به فرهنگ بهنگام‌سازی و نگهداری اطلاعات در حوزه نقشه مکانی و اطلاعات توصیفی،‌ گفت:‌ شیوه‌نامه تهیه نقشه اطلاعات مکانی بروز متناسب با نیاز هر استان و منطقه یکی از ضرورت‌های اجرایی و در دستور کار این سازمان در سطح کشور است.
 
شفیعی جلوگیری از اتلاف منابع و موازی کاری را از جمله اهداف تهیه منشور تهیه نقشه اطلاعات مکانی کشور عنوان کرد و افزود: سازمان نقشه‌برداری کشور وظیفه تولید محتوای مکانی را ندارد و فقط موظف به نظارت جدی و ۱۰۰ درصدی بر تولید محتوای اطلاعات نقشه مکانی استان‌های کشور را انجام می‌دهد.
 
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: هویت بخشی به دادهای مکانی در سطوح مختلف باید بروز و نمود عینی و اقتصادی داتشه باشد.
 
وی با بیان این‌که اطلس اطلاعات مکانی استان‌های مختلف کشور با فرمت جدید توسط سازمان نقشه برداری تهیه و تدوین شده است،‌گفت: طبق اطلاعات بدست آمده توسط اطلس اطلاعات مکانی در استان یزد ۱۱ میلیارد سرمایه در حوزه نقشه و دادهای مکانی وجود دارد که می‌تواند ارزش افزوده در بخش دیگر ایجاد کند.
 
رییس سازمان نقشه‌برداری کشور بررسی چالش‌ها، راهکارهای نگه‌‎داری از ظرفیت‌های موجود و تعیین راهکارهای توسعه‌ای از جمله مهمترین اهداف و ویژگی اطلس اطلاعات مکانی است.
 
«سیدمجتبی حسینی‌پور» رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان این‌که اطلاعات و دادهای مکانی نقش مهمی در توسعه بیش از پیش کشور و استان ایفا می‌کنند،‌اظهار کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تولید اطلاعات مکانی و توصیفی ضروری است.
 
وی با اشاره به اهمیت وجود دفتر نمایندگی سازمان نقشه برداری کشور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: عدم وجود نقشه پایه،‌بروز و دقیق یکی از چالش‌های جدی استان یزد در حوزه مدیریت منابع و سرشماری است.‌
 
حسینی‌پور در پایان انجام سرشماری دقیق و بروز را مستلزم برخورداری از نقشه مکانی دقیق و بروز دانست و بیان کرد:‌ دستگاه های استان سازمان مدیریت را متولی تهیه نقشه‌های مکانی و توصیفی می‌دانند و این در حالی است که خود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در انجام این مهم بلاتکلیف است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..