الکترونیکی شدن معاملات اعتماد مردم را افزایش می‌دهد

یک کارشناس بانکی با اشاره به این‌که وجود چندین میلیون چک برگشتی باعث کاهش اعتبار چک نزد فعالان اقتصادی شده است، گفت: بکارگیری ابزارهای الکترونیکی در معاملات اعتماد مردم را افزایش می دهد .

به گزارش یزدی نیوز«محمدرضا جعفری ندوشن»  با بیان این‌که در نظام پولی چهار نوع چک عادی، مسافرتی، تضمین شده و چک تایید شده وجود دارد، اظهار کرد: چک سندی است که به واسطه آن فرد پول خود را از بانک پس می‌گیرد یا به دیگری واگذار می‌کند .

 
وی چک عادی را چک مورد استفاده عموم مردم دانست و افزود: افراد این چک را به حساب جاری خود صادر می‌کنند و برای دارنده آن هیچ تضمینی جز اعتبار صادر کننده آن وجود ندارد .
 
این کارشناس بانکی در ادامه با بیان این‌که استعلامات لازم در مورد پولشویی با هدف جلوگیری از سوء استفاده ها یکی از شرایط مهم برای صدور دسته چک است، گفت: ارائه مدارک شناسایی و اطلاعات وضعیت شغلی هم در این زمینه ضروری است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش اعتبار چک نزد فعالان اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل کاهش اعتبار چک نزد فعالان اقتصادی و وجود چندین میلیون چک برگشتی نقصی است که در قانون صدور چک و سیستم بانکی وجود دارد .
 
جعفری عدم وجود چک الکترونیکی در نظام بانکی، نبود ضمانت اجرایی موثر بانکی برای صادر کنندگان چک بلامحل، عدم امکان ثبت و رهگیری، ارائه دسته چک به افراد فاقد اعتبار و صلاحیت از دیگر نواقص قانون صدور چک برشمرد و اظهار کرد: قانون صدور چک یکی از قوانینی است که از ابتدای اجرای آن تا کنون اصلاحات زیادی داشته است .
 
وی به آخرین تغییرات قانون صدور چک اشاره کرد و گفت: در قانون جدید به منظور سیانت و پاسداری از چک به عنوان یک سند، یازده اصلاحیه صورت گرفته است که پیش بینی چک الکترونیک و مکلف نمودن بانک مرکزی به فراهم کردن زیرساخت های لازم از جمله موارد ذکر شده در یازدهمین اصلاحیه است .
 
این کارشناس بانکی در ادامه با بیان این‌که استفاده از ابزارهای پرداخت و انتقال پول به صورت الکترونیکی شاخص اعتماد مردم را در مبادلات اقتصادی بالا می برد و هزینه های تبادل را کاهش می دهد، اظهار کرد: یکی از تغییرات بزرگی که در حوزه پولی و بانکی کشور رخ داده این است که از مدت ها قبل خدمات بانکی به صورت الکترونیکی انجام می شود و این امر در دسترس پذیری خدمات در طول شبانه روز، سرعت خدمات، کاهش ترددها و سفرهای شهری نقش موثری دارد .
 
وی در ادامه تصریح کرد: چک‌های کاغذی که توسط بانک‌ها در اختیار دارندگان حساب جاری قرار می‌گیرند از ویژگی های امنیتی متوسطی برخوردار هستند که امضا و صدور آن به اراده صاحب چک یکی از مزیت‌های امنیتی آن به شمار می‌رود .
 
جعفری با تاکید بر لزوم حفظ امکان اصالت سنجی در اثر تغییر ماهیت چک کاغذی به الکترونیکی، خاطرنشان کرد: در دنیای دیجیتال این اصالت سنجی به وسیله امضای دیجیتال امکان پذیر می‌باشد که این زیرساخت تحت عنوان نماد در بانک مرکزی ایجاد شده است .
 
وی در خصوص معایب چک‌های کاغذی گفت: عدم امکان جلوگیری از نشر سایر برگ‌ها توسط بانک در صورت برگشت خوردن یک برگ مهمترین مشکل چک‌های کاغذی است .
 
این کارشناس با بیان این‌که بانک‌ها تنها در صورت اتمام دسته چک می‌توانند مانع صدور دسته چک مجدد شوند، افزود: عدم امکان کنترل اعتبار و تمکن مالی صاحب چک یکی دیگر از مشکلات چک کاغذی است که صادر کننده چک را تنها با محدودیت تعداد برگ چک مواجه می‌کند .
 
جعفری بزرگترین معایب چک های الکترونیکی را وابستگی صدور آن به وجود اینترنت برشمرد و اظهار کرد: عدم محدودیت تعداد برگ چک، امکان مسدود سازی برگ چک در اولین تخلف، عدم امکان سرقت، مدیریت اعتبار افراد متناسب با تمکن مالی و صرفه جویی در مصرف کاغذ هم از ویزگی های خوب چک الکترونیکی است .
 
این مسئول در پایان گفت: براساس اصلاح قانون صدور چک به نظر می رسد نواقص جدی در قوانین صدور چک و نظام بانکی کشور رفع گردد و باعث بازگرداندن اعتبار اسناد تجاری به ویژه چک شود .
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..