مدیرکل ارتباطات یزد خبر داد؛

یزد صاحب رتبه سوم شاخص توسعه‌یافتگی فاوای در کشور

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد از افزایش سه‌پله‌ای رتبه این استان در شاخص توسعه یافتگی فاوا (IDI) نسبت به سال 1395 خبر داد و گفت: براساس تازه‌ترین آمار، استان یزد در حوزه فاوا رتبه سوم کشور است.

به گزارش یزدی نیوز«اکرم فداکار» آخرین وضعیت استان‌ یزد از منظر شاخص توسعه ‌یافتگی ارتباطات و فناوری اطلاعات تا خرداد امسال را ۷.۹۶ درصد ارزیابی و اظهار کرد: بنا بر نتایج منتشر شده در درگاه پایش جامعه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، استان یزد بعد از تهران و سمنان، رتبه سوم توسعه فاوا در استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

 
وی با بیان این‌که امتیاز استان‌ها، براساس آخرین تغییرات روش شناسی ITU در سال ۲۰۱۵ محاسبه شده است، افزود: امتیاز میانگین در کشور ۶.۴۵ است که یزد و ۲۰ استان دیگر، وضعیتی بالاتر از میانگین کشوری دارند .
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد درباره شاخص توسعه یافتگی در استان‌ها و زیرشاخص‌های آن گفت: این شاخص، براساس زیر شاخص ‎ های دسترسی خانوار به فاوا، استفاده افراد از فاوا و مهارت‌های استفاده از فاوا محاسبه می‌شود .
 
فداکار در ادامه با اشاره به زیرشاخص دسترسی به فاوا، تعداد مشترکین تلفن همراه را بیش از یک میلیون و ۴۵۲ هزار نفر و تعداد مشترکین تلفن ثابت را ۵۴۷ هزار نفر دانست و بیان کرد: در استان یزد، ضریب نفوذ مشترکین تلفن همراه و مشترکین تلفن ثابت به ترتیب ۱۲۷ درصد و ۴۸ درصد است.
 
این مسئول تصریح کرد: همچنین دسترسی به رایانه و اینترنت در محل سکونت، ضریب نفوذ ۸۱ درصد و ۷۵ درصد را به خود اختصاص داده است .
 
وی زیر شاخص استفاده افراد از فاوا را شامل تعداد افراد استفاده کننده از تلفن همراه و افراد استفاده کننده از اینترنت که بالای شش سال سن دارند عنوان کرد و افزود: استفاده از تلفن همراه و اینترنت در استان یزد به ترتیب ضریب نفوذ ۸۰ و ۶۹ درصد را کسب کردند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد با بیان این‌که تعداد مشترکان اینترنت پهن باند به تفکیک ثابت و سیار، به ترتیب ۲۱۶ هزار و ۷۶۰ نفر و یک میلیون و ۴۱ هزار نفر هستند، گفت: ضریب نفوذ مشترکین تلفن ثابت و مشترکین فعال پهن باند سیار در استان ۱۹ درصد و ۹۱.۵ درصد است .
 
این مسئول در پایان با اشاره به این‌که استان یزد در شاخص توسعه انسانی (HDI) دارای جایگاه مناسبی در کشور است، خاطرنشان کرد: نرخ باسوادی بزرگسالان بالای ۱۵ سال در استان یزد، ۸۹.۸ درصد است .
 
گفتنی است؛ براساس اطلاعات سرشماری سال ۱۳۹۵ کشور، استان یزد با داشتن ۳۳۹ هزار خانوار، بیش از یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد و تعداد روستای دارای ارتباط در استان، ۸۰۵ روستا است .
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..