مدیر کل میراث فرهنگی یزد:

قوانین بافت‌های تاریخی بسیار سختگیرانه است، نمی‌توانیم عدول کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در پاسخ به مشکلات ساکنین بافت تاریخی ابرکوه گفت: با توجه به این که قوانین حاکم بر بافت‌های تاریخی بسیار سختگیرانه و بعضاً نیز دست‌ و پا گیر هستند، نمی‌توانیم از آنها عدول کنیم اما برای تعامل با ساکنین بیشترین تلاش را خواهیم کرد.

به گزارش یزدی نیوز «مصطفی فاطمی» در جریان سفر یک روزه شهرستان ابرکوه با حجت‌الاسلام «سید ابراهیم حسینی» امام‌ جمعه شهرستان و جمعی از ساکنان بافت تاریخی این شهر تاریخی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 
فاطمی در این نشست با تأکید بر این که میراث فرهنگی ابرکوه تنها متعلق به این شهرستان نیست چرا که برخی از میراث این شهر به ثبت ملی و جهانی رسیده‌اند، گفت: اخیراً میراث فرهنگی ابرکوه رشد مناسبی داشته و در کنار آن برخی از صنایع‌دستی همچون چنته‌بافی که به فراموشی سپرده شده بود نیز مجدداً احیا و در کشور حرف برای گفتن پیدا کرده است.
 
وی در پاسخ به مشکلات مردم محله تاریخی دروازه میدان در رابطه با برخورد با هر گونه ساخت‌ و ساز جدید در این محدوده، اظهار کرد: این قبیل مشکلات در بافت تاریخی تمام شهرهایی که ثبت ملی یا جهانی می‌شوند، به علت عدم آشنایی مردم با قوانین و ادامه فعالیت‌ها طبق روال قبل، بروز می‌کند لذا مشکلات فعلی ابرکوه در بافت‌های تاریخی یزد، میبد و اردکان هم وجود داشته و دارد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی یزد خاطرنشان کرد: مشکلات مذکور و محدودیت‌هایی که به واسطه قوانین وجود دارد، در مرحله اول موجب خالی شدن بافت شده اما مجدداً عده‌ای برای سرمایه‌گذاری وارد بافت شده‌اند که موجب احیا و رونق این بافت و در نهایت افزایش قیمت این منطقه شده است.
 
فاطمی با اشاره به این که قوانین حاکم بر بافت‌های تاریخی بسیار سختگیرانه و بعضاً نیز دست‌ و پا گیر هستند، تصریح کرد: مسئولین میراث نمی‌توانند از قوانین عدول کرده و حتی گاهی به علت انجام ندادن برخی کارها، مآخذه هم می‌شوند ولی در عین حال تلاش داریم بیشترین تعامل را با ساکنین بافت‌های تاریخی داشته باشیم.
 
این مسئول در پایان نیز یادآور شد: طرح‌های بزرگی از جمله حسینیه‌ها باید با همکاری یک مشاور تهیه و به شورای فنی یزد که متشکل از یازده نفر ازجمله اساتید دانشگاه است، ارجاع شود تا پس از بررسی‌های همه‌جانبه در صورت وجود ایراد در آنها، موارد جهت اصلاح تذکر داده شود.
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در ادامه پس از بازدید از سرو کهنسال ابرکوه، در مراسم افتتاحیه محور گردشگری محله پشت آسیاب با سرمایه‌گذاری  380 میلیون تومان و بوم‌گردی خانم جان شهرسب حضور یافت و همچنین از مجموعه‌های اقامتی پورسید، خانه آقازاده، زرنگار، قلعه تیجرد و بومگردی‌های قلعه تیزوک بازدید کرد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین در جریان این سفر از تلاش‌های مجاهد کرباسی رییس میراث فرهنگی، علیرضا صالحی فرمانده نیروی انتظامی و محمدحسین ابراهیمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان به علت همکاری با مجموعه میراث فرهنگی، با اهداء لوح تقدیر تجلیل کرد.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..