ده عروس ،روستایی در دل زمین

بررسی ابعاد پیدایشی روستای ده عروس بهاباد

گروه جامعه معدنی وزمین شناسی استان دربازدید از کوه فسیل و روستای زیرزمینی ده عروس بهاباد به بررسی نحوه پیدایش آن پرداختند.

به گزارش یزدی نیوزاین زمین شناسان به مدت ۲ روز از نقاط مختلف زمین شناسی این شهرستان بازدید و به بررسی ابعاد و پیدایش و پیشینه تاریخی آن می پردازند.

 
روستای ده عروس در فاصله ۱۲ کیلومتری مرکز شهرستان بهاباد است که کارشناسان قدمت آن را ۱۳۰۰ سال پیش و قبل از کشف خشت و گل و زمان غارنشینی می‌دانند.
 
 
 
این روستا مشتمل بر ۶۰ خانه زیرزمینی است که تاکنون ۲۰ خانه آن شناسایی شده و  از این تعداد ۱۱ خانه در قالب اقامتگاه بوم‌گردی برای بازدید و اقامت گردشگران آماده‌سازی شده است.
 
 
 
داخل این خانه‌های زیرزمینی دالان‌های پیچ در پیچ با سقفی کوتاه ایجاد شده به طوری که هنگام عبور از آنها گویی وارد تونل زمان شده و به هزاران سال پیش و با همان سبک زندگی بر می‌گردیم، تجربه ای که لمس آن بسیار شگفت‌انگیز و توصیف‌ناپذیر است.
 
 
 
این خانه‌ها در گذشته‌های دور بیشتر به عنوان یک سیستم دفاعی برای مقابله با راهزنان بوده به طوری که درهای آنها به این صورت بوده که نه صدایی به داخل می‌آمده و نه صدا از داخل آنها بیرون انتقال پیدا می‌کرده است.
 
 
 
البته این دهکده کوچک که از معدود آثار تاریخی بهاباد است، دارای زمین‌های کشاورزی، استخر پرورش ماهی و چندین درخت گز و نیز یک قنات که آبی لب‌شور دارد نیز هست.
 
 
 
چهار باب از خانه‌های اقامتگاه ده عروس بهاباد دارای اتاق خواب با ظرفیت هر کدام ۹ نفر هستند ولی شش خانه دیگر بدون اتاق و دارای ظرفیت ۵ تا ۸ نفر هستند، در کل این مجموعه ۵۰ نفر ظرفیت دارد. همگی این خانه ها بدون تخت و به صورت کف خواب هستند و روشنایی آنها از چراغ‌های سنتی و بسیار کم است.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..