معاون اجتماعی علوم پزشکی یزد:

بیماری‌های غیرواگیر مهمترین عامل افزایش مرگ و میر در کشور است

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به تغییر سیر بیماری‌ها در عصر کنونی گفت: بیماری‌های غیرواگیر یکی از جدیترین عوامل افزایش مرگ و معلولیت در ایران است.

به گزارش یزدی نیوزدکتر«محمدحسن لطفی»با اشاره به این‌که هدف از نام‌گذاری روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» پیوند بیشتر علم با مسائل روزمره جامعه است، اظهار کرد: باید شهروندان از پیشرفت‌های علمی که از آن می‌توان برای توسعه بیشتر و صلح پایدارتر بهره برد آگاه و مطلع شوند .

 
وی افزود: در میان عواملی که هر کدام نقشی در منش صلح و توسعه پایدار کشور دارد، توسعه انسانی به عنوان شاخص پیشرفت بشریت از اهمیت بیشتری برخوردار است .
 
معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به انجام اقداماتی موثر در راستای توسعه انسانی، گفت: در بحث سلامت شاهد ریشه کنی و حذف بیماری‌های واگیردار کشنده‌ای بودیم که گاهی جان میلیون‌ها نفر را میگرفت .
 
لطفی به موفقیت علم در زمینه سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون شاهد تغییر سیر بیماری‌ها از واگیر به سمت غیر واگیر بوده‌ایم که علوم پزشکی به تنهایی قادر به کنترل آن نیست .
 
معاون علوم پزشکی شهید صدوقی در ادامه با بیان این‌که حوادث و سوانح هم به آمار بیماری‌های غیرواگیر افزوده شده است، تصریح کرد: بیماری‌های غیرواگیر، حوادث و سوانح در کشور سالانه باعث مرگ و معلولیت تعداد زیادی از هموطنان شده است .
 
وی بخش عمده عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ها در جامعه را محیط محل سکونت، سبک زندگی نادرست و عدم سواد سلامت کافی عنوان کرد و افزود: در این بین عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در حال رشد هستند .
 
لطفی به نقش این عوامل اجتماعی در چهار بعد سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که همه این‌ها تهدید کننده شاخص‌های توسعه هستند برای مقابله با آن باید علوم مختلف نظیر «بهداشت و پیشگیری»، «جامعه شناسی»، «مردم شناسی» و «اقتصاد» با همراهی مسئولین و مردم در کنار هم عمل کنند .
 
این مسئول در پایان گفت: هرچه توانمندی مردم جامعه بالا رود، آسیب‌پذیری پایین می‌آید .
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..