راه‌اندازی سه قرق‌ حفظ حیات وحش دراستان یزد

این سه قرق اختصاصی به نام‌های علی‌آباد چهل گزی، دربید و روباز اعلام شد .

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: به‌طور متوسط طی دو سال ۹۵ و ۹۶، افزایش جمعیت کل و بز در این مناطق ۶/۲۵ درصد، افزایش جمعیت آهو ۸۷ درصد و افزایش جمعیت قوچ و میش ۷/۴۹ درصد بوده است که نسبت به افزایش جمعیت این‌گونه ها در مناطق تحت مدیریت سازمان، رشد بالاتری  را نشان می‌دهد.

خانم پور ملایی افزود: استان یزد به وسعت ۷۴۵۰۰۰۰ هکتار، یکی از استان‌های پهناور کشور ازنظر وسعت محسوب می‌شود که تنها ۱/۱۵ درصد از خاک آن تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. 
وی اشاره کرد : پیرو ابلاغ اولین دستورالعمل قرق‌های اختصاصی در سال ۸۷ به ادارات کل استان‌ها، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد از استقبال علاقه‌مندان به طبیعت به‌عنوان فرصت احیا زیستگاه‌ها و جمعیت‌های حیات وحش بهره جست و درنهایت با پیگیری موضوع، سه قرق اختصاصی به نام‌های علی‌آباد چهل گزی، دربید و روباز که مجموعاً ۱۳۲۸۹۷ هکتار مساحت دارند و ۸/۱ درصد از خاک استان را پوشش می‌دهند، راه‌اندازی شدند
 وی در خصوص امکانات و هزینه‌های انجام‌شده توسط قرق بانان گفت: اگرچه حفاظت از این قرق‌های اختصاصی به صورت رسمی سابقه ای حدود دو ساله دارد، اما فعالیت‌های افتخاری این قرق دارها به اوایل دهه ۹۰ بازمی‌گردد. در مدت مزبور، این سه قرق دار با به‌کارگیری ۱۵ قرقبان، ساخت ۳۹ منبع آبی و آبشخور مربوطه، احداث ۵ ساختمان قرقبانی، خرید ۱۵ دستگاه موتورسیکلت، ۲ خودرو کمک دار، تأمین پکیج تجهیزات قرقبانی، توزیع علوفه و آب‌رسانی به منابع آبی، بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد ریال در راستای حفاظت از حیات وحش زیستگاه‌های استان در قرق‌های اختصاصی هزینه کردند.
 مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت:  قرق علی‌آباد چهل گزی به مساحت ۵۰۶۳۴ هکتار در غرب و جنوب غرب منطقه حفاظت‌شده کالمند بهادران و قرق روباز به مساحت ۶۳۴۸ هکتار در شمال غرب منطقه حفاظت‌شده کالمند بهادران و مابین دو منطقه کالمند بهادران و شیرکوه قرارگرفته و به‌عنوان حائل و پشتیبان برای حیات وحش مناطق مزبور قلمداد می‌شوند. 
وی گفت : قرق دربید نیز به مساحت ۷۵۹۱۵ هکتار بخشی از زیستگاه یکپارچه و به‌هم‌پیوسته بافق- سیاه کوه است که یکی از کریدورهای مهم زیستی حیات وحش به‌ویژه یوزپلنگ آسیایی  به شمار می رود . 
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..