بهره‌برداری از مهمانسرای سبز دانشگاه یزد تا انتهای پاییز امسال

اجرای ساختمان مهمان‌سرای سبز با اعتبار مشترک ۱۲۰۰ میلیون ریالی شرکت برق منطقه‌ای و دانشگاه یزد در حال انجام است و تاکنون بیش از 80 درصد این طرح پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه تا پایان آذر ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد .

به گزارش یزدی نیوزدکتر «سید محمدحسین آیت‌اللهی» مجری و محقق طرح پژوهشی خانه زمین پناه در یزد، این طرح پژوهشی را مطابق با معیارهای طراحی و اجرای محیطی توصیف کرد و ضمن ارائه توضیحات بالا در این مورد، گفت: این معیارها علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی و کاهش تولید گاز کربنیک، صرفه‌جویی در آب و منابع را نیز مد نظر قرار می‌دهد . 

 
وی کمبود انجام چنین طرح‌هایی را در کشور کاملا مشهود دانست و گفت: ساخت این نمونه جدید معماری نتیجه تعامل علمی- پژوهشی دانشگاه یزد و شرکت برق منطقه ای است.
 
وی افزود: این طرح در زمره نمونه‌هایی است که با عنوان مهمانسرای سبز به‌ صورت واقعی ساخته ‌شده است و برای انجام آن یک تیم ۱۵ نفره دانشجویی و ۳۰ همکار علمی- تجربی اعم از مهندسان معمار، سازه، مکانیک و استاد کاران معمار همکاری داشته‌اند . 
 
دانشیار دانشگاه یزد تصریح کرد: در این طرح از تابش خورشید برای ذخیره‌سازی و توزیع مناسب با کنترل‌های لازم برای ممانعت از هدررفتن انرژی استفاده می‌شود. همچنین از شرایط زمین برای سرمایش طبیعی و تهویه، مشابه معماری قدیم بهره‌برداری شده است.
 
آیت‌اللهی اظهار کرد: در شهرسازی جدید، جهت رو به جنوب جغرافیایی معمولاً رعایت نمی‌شود در حالی که رعایت آن می‌تواند حدود ۱۵ درصد در کاهش مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی و نور مصنوعی تاثیر بگذارد . 
 
وی افزود: در فرآیند استخراج، حمل‌ونقل و اجرا، همانند نیاکان ما از بومی‌ترین مصالح، استفاده می‌‌شود تا انرژی کمتری مصرف شود و اکنون نیز در برخی از کشورهای دیگر این ‌گونه معماری با خاک رایج است و دارای کمترین هزینه ساخت است . 
 
آیت‌اللهی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تیم‌سازی، کسب تجربه و همکاری صورت گرفته، شاهد گسترش این نوع معماری در استان و کشور باشیم.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..