لزوم اختصاص بودجه به مناسب‌سازی معابر در شهر یزد

مناسب‌سازی معابر به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای برطرف کردن مشکلات معلولان باشد و با توجه به مشکلات فرهنگی بسیار زیاد موجود در جامعه به نظر می‌رسد باید به بحث مناسب‌سازی فرهنگ عمومی در قبال معلولان هم توجه شود.

به گزارش یزدی نیوزهر فرد از جامعه دارای نقاط قوت و ضعفی است که طبیعتا این نقاط قوت و ضعف در روند زندگی انسان‌ها تاثیرات مثبت و منفی مختلفی می‌گذارد که برخی از آنها می‌تواند برای افراد مشکلات فراوانی را به دنبال داشته باشند.

 
برخی از این نقاط مثبت و منفی به صورت ظاهری و برخی دیگر در باطن انسان‌ها قرار گرفته که گاهی مشکلات و نقاط ضعف باطنی انسان مشکلات بسیار زیادی برای جامعه به وجود می‌آورد.
 
در مقابل مشکلاتی که در بدن و ظاهر افراد قرار دارد در صورتی که مشکلی هم به‌وجود آورد تنها برای خود فرد است و دیگر افراد جامعه از آن خسارت و زیان نمی‌بینند.
 
مشکلات و نقاط ضعف به ویژه مشکلات بدنی افراد در گذشته در تمام نقاط دنیا سبب می‌شد که این افراد نتوانند آن طور که باید و شاید از امکانات شهری استفاده کنند و همانند دیگر افراد جامعه در سطح شهرها حضور داشته باشند اما امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا محدودیت‌های جسمی عاملی برای خانه‌نشینی این افراد نیست و با مناسب‌سازی‌های صورت گرفته افراد نیازمند همانند دیگر انسان‌ها از امکانات عمومی استفاده کنند.
 
با این وجود متاسفانه در ایران و در یزد همچنان معلولان باید خانه‌نشین باشند چرا که توجه به این قشر در اولویت‌های چندم مسئولان قرار دارد و تنها در شعارها و حرف‌هایشان بحث مناسب‌سازی مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
البته هر چه به جلو می‌رویم هم توجه مسئولان افزایش می‌یابد و هم فشارهایی که به ویژه از سوی رسانه‌ها به آنها وارد می‌شود مجبورشان می‌کند که توجه به این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند که خوشبختانه در  طول سال‌های قبل هم قدم‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده و البته هنوز این قدم‌ها تا رسیدن به پایان راه فاصله بسیار زیادی دارد که مستلزم افزایش سرعت و اختصاص اعتبار به این موضوع است.
 
محمدحسین کبیری رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان استان یزد در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد با اشاره به اینکه جامعه نابینایان استان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند اظهار داشت: متاسفانه امروز این مشکلات سبب شده که نابینایان حتی در فعالیت‌های روزمره خود هم با مشکل روبه‌رو شوند.
 
وی تصریح کرد: بحث مناسب‌سازی اماکن عمومی به ویژه معابر در سطح شهر موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه به نظر می‌رسد بیشتر در حد حرف باقی مانده و آن طور که باید و شاید این موضوع وارد مرحله عمل نمی‌شود.
 
موضوع این گزارش اما در بحث مناسب‌سازی‌هایی است که تاکنون صورت گرفته ولی همچنان شهر برای حضور افرادی که مشکل جسمی و حرکتی دارند آماده نیست و سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که چرا با وجودی که بعضی از خیابان‌ها و معابر این آمادگی را به صورت کامل پیدا کرده‌اند همچنان ما شاهد حضور معلولان در معابر شهر نیستیم.
 
پاسخ به این سوال را می‌توان در یک جمله کوتاه داد و آن فرهنگ بد ماست بسیاری از ما که در سطح شهر فعالیت می‌کنیم فرهنگ پذیرش حضور معلولان در جامعه را نداریم و تا زمانی که این فرهنگ اصلاح نشده باشد قطعا نمی‌توان انتظار داشت که با مناسب‌سازی زمینه بهره‌مندی افراد دارای مشکل جسمی و حرکتی از امکانات عمومی سایر دیگر افراد فراهم شود.
 
روشندلان از جمله افرادی هستند که ما برای آنها محدودیت جسمی و حرکتی ایجاد کردیم، درست است که آنها قادر به دیدن محیط همانند ما نیستند اما استانداردهایی برای آنها تدوین شده که اگر این استانداردها به درستی رعایت شود قطعا آنها هم می‌توانند بدون دیدن همانند ما در سطح شهر حضور داشته باشند.
 
امروزه در سطح معابر شهر اقدامات گسترده‌ای در زمینه مناسب‌سازی پیاده‌روها برای روشندلان انجام شده تا آنها بتوانند در این معابر حضور داشته و بدون اینکه کسی دست آنها را بگیرد و تنها با یک عصای سفید تردد کنند اما چرا هنوز این افراد در خانه‌هایشان هستند.
 
پیاده‌روهای ما از لحاظ فیزیکی مناسب‌سازی شده‌اند اما همچنان منفعت‌طلبی برخی افراد مانع از بهره‌مندی روشندلان از این مناسب‌سازی می‌شود منفعت‌طلبانی که برای معرفی کسب و کار خود اقدام به گرفتن پیاده‌رو کرده و در مسیرهایی که ویژه نابینایان ایجاد شده محصولات و اجناس خود را قرار می‌دهند.
 
منفعت‌طلبانی که در قالب فروشنده خودرو این روزها در کنار مسیرهای شهر دیده می‌شوند و گویی پیاده‌رو ارث پدری آنهاست که رمپ خودروهای خود را تا فراتر از نیمه پیاده‌رو قرار می‌دهند و نه تنها برای روشندلان بلکه برای دیگر عابران هم مشکلات فراوانی به وجود می‌آورند.
 
کبیری در این زمینه هم از عدم رعایت برخی از افراد جامعه نسبت به نابینایان انتقاد کرد و افزود: متاسفانه برخی از فروشندگان و یا سایر افراد هم رفتار درستی در قبال این قشر از جامعه ندارند.
 
اینها همه طبیعیات فرهنگی جامعه امروز ماست که با آن روبه‌رو هستیم اما زمانی این موضوع دردناک می‌شود که سد معبر برای یک نابینا مشکل‌ساز شود و عاملان این مشکل به وی بخندند موضوعی که متاسفانه بعضا در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود.
 
به نظر می‌رسد علاوه بر اینکه مسئولان لازم است نسبت به افزایش بودجه و سرعت مناسب‌سازی معابر در شهرها تلاش کنند باید نسبت به اختصاص بودجه‌ای برای مناسب‌سازی فرهنگ عمومی جامعه در قبال معلولان هم توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..