فرهنگ تغذیه صحیح در کشور و یزد باید ترویج شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: استان یزد رتبه ششم مصرف فست فود و پنجم دیابت در کشور را دارد و فرهنگ تغذیه صحیح در کشور و یزد باید ترویج شود.

به گزارش یزدی نیوز محمدحسین مصدق در نشست خبری با خبرنگاران یزد که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد با بیان اینکه علت نام‌گذاری این روز در سال ۱۹۴۵ میلادی وجود یک میلیارد گرسنه در سراسر جهان است، به اهمیت وجود این روز در تاریخ اشاره کرد و هدف از این نام‌گذاری را کمک به افرادی که دچار فقر هستند دانست.

 
وی با بیان اینکه آمارهای مختلف نشان می‌دهد در مقابل یک میلیارد فرد گرسنه یک میلیارد فرد چاق نیز در جهان وجود دارد اظهار داشت: برای برطرف کردن مشکل فقر در زمینه موادغذایی باید فرهنگ مصرف مواد غذایی اصلاح شود.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: در این زمینه تشویق به فرهنگ گرسنه را سیر کردن و یا فرهنگ "هبه" و بخشش لازم است که توسط همه افراد انجام شود، فرهنگ عاشورایی و تقسیم کردن غذا باید همیشگی و در طول سال نیز ادامه داشته باشد.
 
مصدق با ارائه رتبه‌بندی کشوری وضعیت استان را در برخی موارد مشخص کرد و گفت: استان یزد از نظر چاقی در رتبه چهاردهم کشوری، از نظر مصرف فست‌فود در رتبه ششم کشوری، مصرف نمک سیزدهم، دیابت پنجم، فشارخون نهم و کمی فعالیت‌های فیزیکی در رتبه پنجم قرار دارد.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد با بیان اینکه شعار روز جهانی غذای امسال این است که تا سال ۲۰۳۰ هیچ گرسنه‌ای در جهان نداشته باشیم گفت: در این راستا باید همه به هم کمک کنیم تا کسی گرسنه نماند و بهتر است روز جهانی غذا از سطح‌های محلی و کوچک مورد توجه قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: داشتن یک غذای سالم و حلال موهبتی بزرگ به شمار می‌آید ما اگر بتوانیم در حوزه دارو و غذا، غذایی سالم  و کافی در اختیار مردم بگذاریم بخشی از دغدغه‌های دارویی نیز برطرف می‌شود زیرا بسیاری از بیماری‌های گوارشی و حتی تعدادی از سرطان‌های ما نیز به مواد غذایی که مصرف می‌شود مربوط است پس باید سعی شود در چند سال آینده علاوه بر اینکه هیچ گرسنه‌ای نداشته باشیم هیچ بیماری هم نداشته باشیم که بیماری او ناشی از پرخوری و چاقی باشد و به این صورت هم از پرخوری و هم از سوءتغذیه در سطح جامعه کاسته می‌شود.
 
وی بیان کرد: غذایی که خورده می‌شود سرمنشا بسیاری از خوبی‌ها و هم چنین آرامش و نرمش در آدمی است و در حقیقت غذا شناسنامه فرهنگی هر کشوری است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.  
 
مصدق در ارتباط با فرهنگ‌سازی اصلاح الگوی مصرف غذا گفت: خانواده‌ها کلیدی‌ترین و برجسته‌ترین نقش را در این زمینه بر عهده دارند و مهم‌ترین چیز در خانواده‌ها داشتن فرزندی سالم از نظر موادغذایی است.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد ادامه داد: قدم اول و مهم‌ترین قدم در این زمینه توجیه مادران است و در مرحله بعد هم مدارس و آموزش و پرورش فرزندان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..