مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد:

لهجه یزدی در هجوم رسانه‌های جمعی مورد بی‌مهری قرار گرفته است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد گفت: در عصری که شاهد هجوم رسانه‌های جمعی و تولید انبوه واژگان هستیم، لهجه و گویش یزدی مورد بی‌مهری قرار گرفته و به تدریج در حال فرامویشی است.

به گزارش یزدی نیوزفخرالسادات خامسی هامانه  در مراسم اختتامیه مرحله استانی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره اینکه قصه فطرت پرسشگر کودکان و نوجوانان را پاسخ می‌دهد، اظهار داشت: می‌توان با زبان قصه به پرسش‌های کودکان پاسخ داد و شاید به همین دلیل است که قصه از دیرباز جایگاه خاصی در بین مردم داشته است.

 
وی افزود: شاید علت اینکه بسیاری از مسائل اجتماعی را می‌توانیم لابه‌لای قصه‌ها بیابیم، این است که در قصه‌ها رفتار و روابط خانوادگی، گرایش‌های قومی و مذهبی، هنجارهای اجتماعی، آداب و رسوم و بسیاری از بایدها و نبایدهای دیگر نهفته است.
 
خامسی هامانه بیان کرد: در هیئت ظاهری ساده قصه، دنیای بزرگی نهفته است که می‌تواند علاوه بر اینکه در جامعه هنجارسازی کند یا بسیاری از فشارهای جامعه را کاهش دهد، در انتقال فرهنگ‌ها، گویش‌ها و لهجه‌ها نیز بسیار موثر باشد.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد ادامه داد: قصه در پرورش روح کودک همان نقشی را دارد که ورزش در پرورش جسم کودکان دارد ضمن اینکه می‌توانیم بخش جذابی از آموزش‌هایی که می‌توانیم به کودکان و نوجوانان ارائه دهیم را در قالب قصه بیان کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ایران کشوری سرشار از فرهنگ‌های غنی هزار ساله است و وظیفه خانواده‌ها است که این فرهنگ‌ها را به فرزندان خود انتقال دهند اما اگر در این بین خلأیی وجود داشت، قصه می‌تواند این خلأ را پر کند.
 
خامسی هامانه با بیان اینکه یزد از همه لحاظ به ویژه در شیرین‌زبانی و خوش لهجه‌ای در دنیا شهرت دارد، افزود: گویش و لهجه شیرین یزدی در کنار خشت‌خشت خانه‌های قدیمی و سنتی در همه اذهان ماندگار خواهد شد اما این گوهر گران‌بها مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه لهجه و گویش یزدی در هجوم رسانه‌های جمعی و در تولید انبوه واژه‌ها به تدریج در میان کودکان و نوجوانان کمرنگ شده و وظیفه همه ما است که برای نگاه‌داشت این گنج گوهربار تلاش کنیم.
 
خامسی هامانه تصریح کرد: گویش یزدی سرشار از گوهر واژه‌هایی است که کمتر در دیگر لهجه‌ها و گویش‌های کشورمان وجود دارد و اغلب واژگان ریشه در زبان پهلوی دارد.
 
وی تاکید کرد: شاید انتقال بخش عمده‌ای از گوهرهای نهفته در زبان یزدی توسط قصه‌گویان امکان‌پذیر باشد و امیدواریم این رسالت مهم توسط قصه‌گویان مورد توجه قرار گیرد.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..