معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار:

شناخت دقیق ‌و توسعه فناوری های بومی زنده کردن ارزش های فرهنگی و اجتماعی جامعه است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ‌یزد در مراسم افتتاح شعبه استانی انجمن فناوری های بومی ایران گفت: فناوری های بومی به نوعی آمیخته با ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه است و شناخت دقیق تر و توسعه این فناوری ها در حقیقت زنده کردن ارزش های والای فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش یزدی نیوز شعبه استانی انجمن فناوری های بومی ایران با حضور"‌محمدعلی طالبی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، "هادی مقیمی" فرماندار اردکان،‌ "‌فاطمه داداشیان" رئیس هیئت مدیره انجمن فناوری های بومی ایران و برخی از مسئولان و مدیران دانشگاه علم و هنر یزد در محل این دانشگاه افتتاح شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این نشست ضمن تقدیر از هیئت مدیره انجمن فناوری های بومی ایران به جهت اینکه استان یزد را برای تاسیس شعبه استانی در اولویت قرار داده اند، ‌بیان کرد: تاسیس این انجمن برای ما که در مجموعه وزارت کشور یکی از مسئولیت‌هایمان توسعه و تعمیم فعالیت انجمن ها و تشکل ها با هدف جلب و جذب مشارکت حداکثری مردم در حوزه های مختلف ‌است، جای خوشحالی دارد.
"محمدعلی طالبی" ادامه داد: این انجمن به لحاظ ‌بعد تخصصی که دارد می‌تواند در رشد و ارتقای علمی و فناوری استان موثر باشد و طبیعتاً فعالیت این انجمن می تواند بخش قابل توجهی از نگاه ها را به سمت فناوری های بومی که در استان یزد کم نیست، معطوف نماید.
وی افزود‌: از بعد تخصصی نیز یکی از جهت‌گیری‌های ما هدایت فعالیت های انجمن ها به سمت انجام کارهای تخصصی است و نکته‌ای که در فعالیت انجمن فناوری های بومی ایران حائز اهمیت است، بحث توجه به فناوری‌های بومی است که به نوعی آمیخته با ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه ای می باشد.
طالبی خاطرنشان کرد: فناوری‌های بومی برخلاف خیلی از فناوری های نوین که ‌گسستی با فرهنگ و درون مایه های اجتماعی جامعه دارد در حقیقت کاملا آمیخته با فرهنگ و حتی اعتقادات و بن‌مایه‌های اجتماعی جامعه است و اگر بتوانیم این فناوری‌ها را زنده کنیم، با استفاده از ابزارهای روز و نوین در جهت شناخت دقیق تر این فناوری ها گام برداشته و توانسته ایم علاوه بر بعد علمی کمکی به بحث فناوری کنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ‌گفت: آنچه در استان یزد و در حوزه فناوری های بومی شاهد هستیم همین درآمیختگی ‌و پیوستگی فناوری‌ها با روح اعتقادی و فرهنگی جامعه است از این رو باور داریم این انجمن می تواند در استان، انجمن موفقی باشد.
طالبی در پایان سخنان خود بیان کرد: استانداری یزد نیز این آمادگی را دارد تا در مسیر فعالیت های انجمن فناوری های بومی ایران کمک‌ها و حمایت‌های را داشته باشد و همگرایی و تعامل خوبی را بین دستگاه‌های مختلف که به نوعی مرتبط با فعالیت های این انجمن هستند، ایجاد کند تا با پشتوانه علمی اعضا و ظرفیت‌های این انجمن برنامه‌های خوبی را در استان در حوزه علم و فناوری شاهد باشیم.
گفتنی است انجمن فناوری های بومی ایران یک نهاد مردمی و غیر دولتی است که براساس قانون تشکیل انجمن های ملی در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی از طریق آشنا نمودن مردم با تجربیات علمی و صنعتی ارزشمند نیاکان خود، ارتقای جایگاه علمی کشور از طریق بازخوانی داشته های علمی و صنعتی ادوار مختلف تاریخ ایران با بررسی و تحلیل علمی متون، مصنوعات و نشانه های برجای مانده ‌و شناسایی ارزش و قابلیت فناوری های بومی ایران و معرفی آنها به نسل جوان کشور با هدف صیانت از داشته های علمی، فناوری و فرهنگی از سیاست‌های کلان ‌این انجمن می باشد.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..