جاده سرمایه‌گذاری یزد، هموار یا ناهموار؟

هرچند برخی مسئولان اقتصادی استان یزد وضعیت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در این استان را مطلوب می‌خوانند ولی برخی دیگر از نبود این زیرساخت‌ها در مناطق محروم به رغم اهمیت آنها برای توسعه اقتصادی استان سخن می‌گویند.

به گزارش یزدی نیوز این روزها توسعه اقتصادی به مهمترین دغدغه مدیران سیاسی تبدیل شده ولی صاحب‌نظران اقتصادی بر این باور هستند که رفع  مشکلات اقتصادی و اجتماعی مستلزم رشد و توسعه‌ پایدار و متوازن تمام نقاط کشور است.

البته توسعه استان‌ها نیز در صورتی جایگاهی ارزشمند پیدا می‌کند که در محدوده برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای ارتقا یابد و به شاخصی برای توسعه‌ی همه جانبه کشور تبدیل شود.
 
با این حال در کشورمان و از جمله در استان یزد شاهد وجود مناطق محروم هستیم که ظرفیت‌های آنها در جهت توسعه‌ای کشور مغفول مانده و نیاز است که بیش از پیش سرمایه‌گذاری در این مناطق در راستای توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.
 
ایجاد زیرساخت‌، لازمه‌ی سرمایه‌گذاری در مناطق محروم 
 
«سیدکمال‌الدین نورالدینی» مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در مناطق محروم، اظهار کرد: سرمایه گذاری در مناطق محروم  از پیامدهایی مانند مهاجرت جلوگیری می‌کند .
 
وی با بیان این‌که ارائه خدمات مورد نیاز مناطق محروم باعث کاهش رفت و آمدهای بین شهری می‌شود، افزود: اگر در این مناطق اشتغالزایی صورت گیرد بسیاری از مشکلات حل می‌شود .
 
این مسئول، توسعه نیافتگی را ناشی از عدم سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: مناطق محروم و توسعه نیافته استان یزد عمدتاً با مرکز استان فاصله دارند که این امر باعث شده از امکانات مرکز استان برخوردار نشوند.
 
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان مباحث فرهنگی و زیرساخت‌های تولیدی را از جمله مشکلات مناطق محروم دانست و بیان‌ کرد: برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم به زیرساخت‌های تولیدی نیاز داریم و تا زمانی که این مشکل حل نشود، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به حضور در این مناطق نخواهد بود.
 
نورالدینی در ادامه با بیان این‌ که دولت باید زیرساخت‌های لازم را برای سرمایه گذاری در مناطق مختلف را فراهم کند، تصریح کرد: دولت شرایط انگیزشی مانند معافیت مالیاتی را برای سرمایه گذاری در مناطق محروم در نظر گرفته اما این اقدامات کافی نیست زیرا سرمایه‌گذاری نیاز به ابزارهای متعددی از جمله زیرساخت، نیروی انسانی، مهارت و خدمات وابسته به آن دارد .
 
وی با اشاره به این‌ که رویکرد استان یزد کسب‌ و کارهای خرد است، ادامه داد: اگر در این استان یک صنعت بزرگ ایجاد شود می‌تواند با جهش مطمئن و کارشناسی، راه طولانی ایجاد کسب و کار را در زمان کمتری طی کند.
 
مهمترین ویژگی یزد برای جذب سرمایه گذاران 
البته «علی نمازی» مدیر کل اقتصادی و دارایی استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا وضعیت و جایگاه‌ زیرساخت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در استان را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: استان یزد همواره جزو استان‌های شاخص در زمینه سرمایه‌گذاری، توسعه و اشتغال در کشور به حساب آمده و طی سال‌های اخیر در هر منطقه و شهرستان استان با توجه به موقعیت مکانی و شرایط اقلیمی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است.
 
وی به برخی از ویژگی‌ها وفرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان اشاره و موقعیت مکانی این استان را برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی مناسب دانست و در این باره اظهار کرد:  قابلیت و مزیت بالایی برای سرمایه‌گذاری در یزد با توجه به کویری و مسطح بودن این منطقه وجود دارد.
 
این مسئول از دیگر مزیت‌های این استان به ویژه در مقوله انرژی‌های خورشیدی به برخورداری این منطقه از بهترین زاویه تابش نور خورشید اشاره کرد و گفت: این استان دارای ۳۳۰ روز آفتابی است که این ویژگی به یزد لقب بهشت انرژی خورشیدی ایران را داده است .
 
نمازی فراهم بودن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری را از دیگر ویژگی‌های این استان دانست و بیان کرد:‌ وجود بیش از ۳۰ شهرک و نواحی صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، تامین انرژی پایدار، وجود زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطاتی، شرایط خوبی را برای فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران در استان فراهم کرده است .
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..