کوچ دام‎‎های واکسینه نشده‎ی عشایر از مسیر ابرکوه ممنوع!

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه گفت: عشایر استان‎‎های مجاور یزد به منظور جلوگیری از بیماری ‎ های واگیر و مشترک بین انسان و دام، قبل از کوچ از مسیر شهرستان ابرکوه نسبت به واکسیناسیون دام‏‎های خود اقدام و هماهنگی لازم را جهت انتقال دام ‎ های خود انجام دهند.

به گزارش یزدی نیوز «علی فاتحی ‎ نیا» در این باره اظهار کرد: شهرستان ابرکوه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و قرار گرفتن در مسیر استان ‎ های فارس و اصفهان به عنوان یکی از معابر حمل و نقل و کوچ دام ‎ هاست.

 
وی با بیان این که عدم هماهنگی عشایر استان ‎ های مختلف برای عبور از این شهرستان می ‎ تواند زمینه‌‏ساز شیوع بیماری واگیر و مشترک مانند تب برفکی، تب مالت و پاستورولوزیس شود، گفت: به همین منظور شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه تمام تلاش خود را به کار می‏‌بندد تا با انجام هماهنگی‏های لازم از بی ‎ برنامگی در کوچ دام‌‏ها جلوگیری به عمل آورد . 
 
فاتحی‎نیا در ادامه نیز خاطرنشان کرد: پاستورولوزیس یک بیماری عفونی واگیر ‎ دار است که در جمعیت گاو اغلب به صورت سپتی سمی و در جمعیت گوسفند و بز عمدتاً به صورت پنومونی یافت می ‎ شود و یک بیماری قابل انتقال به انسان است که با علائم پوستی و تناسلی تظاهر می ‎ یابد . 
 
وی تصریح کرد: تغییرات آب و هوا، خشکسالی، استرس، حمل و نقل دام و پشم چینی از عوامل مستعدکننده بروز این بیماری به شمار می ‎ ر‏ود و انتقال بیماری معمولا از طریق تنفس و دهان صورت می ‎ گیرد . 
 
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه در پایان یادآور شد: به دامداران توصیه می‏‌شود در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری، استرس را در دام به حداقل رسانده و در اوایل بهار و پاییز(قبل از بارندگی)، واکسیناسیون با واکسن پاستورولوزیس را در گله خود به اجرا درآورند . 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..