آب شرب ۳۸۸ روستای یزد با ایجاد ۳۰ مجتمع آبرسانی تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد با اشاره به اینکه بحث آب یکی از مهمترین مباحث استان یزد است گفت: با ایجاد ۳۰ مجتمع آبرسانی، آب شرب ۳۸۸ روستای یزد تامین می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزدر راستای پیگیری مشکلات و معضلات مربوط به بی‌آبی استان یزد و پیامدهای آن به ویژه مسئله شرب، روستاهای استان مدت‌هاست با این معضل تامین آب روبرو هستند به گونه‌ای که تعداد بالای روستاهای سطح استان با مشکل بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که در اکثر موارد این معضل در مسئله شرب هم وجود دارد مواجه‌اند.

 
در استان یزد در حدود یک هزار و ۱۸۸ روستا وجود دارد که از میان آن حدود ۶۰۰ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان و مابقی یا به علت قرار گرفتن در حواشی شهرها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری هستند و یا به علت دو یا سه خانوار بودن بصورت خودگردان و توسط اهالی همان محل و با استفاده چاه‌ها و قنات‌های موجود اداره می‌شود.
 
در هر حال نقش روستا در تامین مواد غذایی و کشاورزی کشور نقشی غیرقابل انکار است و باید به آن نگاهی غیر از بی‌صرفه بودن در سرمایه‌گذاری داشت. در صورت حل بسیاری از مشکلات روستاها و داشتن نگاهی درست به آنها به طور خود بخود مشکلات اساسی موجود مربوطه در زمینه کمبود بعضی ارزاق و مواد غذایی مورد نیاز حل خواهد شد در غیر اینصورت باید به تدریج به این موضوع در میان همه موضوعات پرت امروز فکر کرد که کاشت برخی محصولات کشاورزی در میان برج‌ها و ساختمانهای شهری و در این هوای آلوده چگونه امکان‌پذیر است؟
 
محمد فاتحی مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان یزد در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم برنامه‌ریزی‌های موجود برای حل این معضل بی‌آبی در روستاها را تشریح کرد‌، اما ریشه همه آنها را مشکل در نحوه مصرف مشترکین دانست و اظهار داشت: تا زمانی که مسئله بی‌توجهی مردم در نحوه مصرف برطرف نشود امید به برنامه‌های دیگر بی‌معنی است.
 
وی در حالیکه نحوه مصرف مردم را در درجه اول دانست، درباره اقدامات این نهاد گفت: حدود ۴۰۰ منبع آبی برای تامین آّب روستاهای تحت پوشش داریم که بیشترین سهم این منابع آب از طریق ۳۸۰ چاه‌ آب تامین می‌شود و برخی از رشته‌ها، قنات‌ها و چشمه‌‌ها هم جهت تامین در این طرح وجود دارند‌.
 
وی افزود: نیاز آبی روستاهای تحت پوشش استان در حدود ۱۳۵۷ لیتر در ثانیه است که در این بین ۸۸۱ لیتر آن در توان تولید ما است و مابقی که حدود ۴۷۶ لیتر در ثانیه است کمبود آب محسوب می‌شود.
 
فاتحی از وضعیت آبرسانی سیار در روستاها هم گفت و ادامه داد: حدود ۳۳۰ روستا به علت خشکی چاه و قنات بصورت سیار آبرسانی می‌شوند و حتی آب بهداشت برخی روستاها مانند روستای بنادکوه هم بصورت سیار تامین می‌شود.
 
وی اجاره چاه‌های برخی مناطق به دلیل کمبود آب و استفاده از چا‌ه‌های کشاورزی را از طرق تامین آب عنوان کرد و آنها را به عنوان طرح‌های کوتاه مدت نام برد و به طرح‌های مختلف این نهاد که در بازه‌های زمانی میان مدت و بلند مدت قابل اجرا هست اشاره کرد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان درباره طرح‌های میان مدت این نهاد در بهبود وضعیت آبرسانی به روستاها گفت: تکمیل مجتمع‌های آبرسانی برای تامین همزمان آب چند روستا بصورت متمرکز و استفاده از منابع آبی مشترک از موارد این طرح است.
 
وی تصریح کرد: برای تاسیس و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی ابتدا باید منابع آب پایدار را یافت که اکثرا به علت کاهش شدید آب در دشت وجود دارد و برخلاف گذشته که از بالا دست به دشت آبرسانی انجام می‌شد اکنون مجبوریم از دشت منابع آب را به بالا دست انتقال دهیم که این جای افسوس دارد.
 
وی میزان مجتمع‌های آبرسانی را ۳۰ مجتمع عنوان کرد که  می‌تواند در حدود ۳۸۸ روستا را تحت پوشش قرار دهد و این میزان جمعیتی در حدود ۱۴۰ هزار نفر را در بر می‌ گیرد که هزینه‌ای در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان را نیاز دارد. این در حالی است که  این مبلغ قبل از افزایش شدید قیمت‌ها پیش بینی شده بود.
 
فاتحی میزان هزینه انجام شده در این خصوص را در حدود ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اعتبار موجود در سال جاری را در حدود ۲۷ میلیارد تومان عنوان کرد که با احتساب اعتبارات استانی از مبلغی در حدود ۱۲۷ میلیارد تومان برای پیشبرد و تکمیل این مجتمع‌ها خبر داد.
 
وی گفت: با اجرایی شدن کامل این طرح می‌توان اعلام کرد که ۳۸۸ روستا از آب شرب مناسب بهره‌‌مند می‌شوند و آبرسانی سیار از ۳۳۰ روستا به ۳۰ روستا کاهش پیدا می‌کند.
 
تاسیس دستگاه‌های آب شیرین کن و مسئله آب چرخانی از دیگر طرح‌های میان مدت این شرکت است که فاتحی از بهره‌برداری آب تصفیه کن ساغند تا یک ماه دیگر به عنوان نمونه‌ای از این عملکرد خبر داد.
 
وی از برخی برنامه‌های بلند مدت این نهاد گفت و اظهار داشت: مبحث انتقال خارج از حوزه آب از مسائل مورد پیگیری ما است و خط انتقالی از خلیج فارس و همچنین خط انتقالی از حوزه نزدیک استان مانند دشت مرتاض در دهشیر به وسیله احداث چند حلقه چاه و شیرین‌سازی از طرح‌های در دست پیگیری است.
 
وی از قابل شرب بودن تمامی روستاهای تحت پوشش این شرکت خبر داد و بیان کرد: هیچ روستایی از روستاهای تحت پوشش این نهاد وجود ندارد که آب آن قابل شرب نباشد اما EC بالای آب چیزی است که در اکثر شهرستانهای استان هم وجود دارد و خارج از مسئله شوری است. حتی اگر منطقه‌ای آب شور داشته باشد بوسیله احداث آب شیرین کن قابل شرب شده است که درباره این مسئله مرکز بهداشت استان روزانه در حال کنترل است و اگر موضوعی باشد قطعا گزارش خواهد شد.
 
مدیرعامل و رییس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در پایان این گفت‌و‌گو از شرایط حال حاضر استان و مسئله آب گفت و توجه بیشتر مردم را برای مدیریت مصرف آب خواستار شد و تصریح کرد: ما حتی اگر اعتبار لازم برای حل کامل مسئله آب را در استان مکفی بدانیم که این یک بحث آرمانی است حدود شش سال زمان برای حل این معضل وقت لازم است پس در هر صورت باید توجه و همدلی مردم افزایش پیدا کند.
 
فاتحی از بخشی نگری سازمانها و نهادها هم انتقاد کرد و گفت: اگر برای مثال سازمانهای مربوط به حوزه مسکن در هنگام صدور مجوز ساخت، شرط بازگردانی فاضلاب را جزء شرط‌های لازم می‌گذاشتند مقدار قابل توجهی از مصرف آب در ساختمان کاهش پیدا می‌کرد که در حوزه‌های کشاورزی و… هم به همین صورت است اما هر حوزه تنها بر وظایف خود متمرکز است و هیچ توجهی به مسئولیت‌های دیگر ندارد.
 
بی‌توجهی مسئولین، مردم، عدم هم‌افزایی مدیران و عدم همکاری شهروندان همه و همه تنها نتیجه‌ای ندارد جز از بین رفتن حیات ماده‌ای که مایه حیات ماست.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..