روایتی جدید از عاشورا در نمایش خیابانی «قتلگاه»

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان از اجرای نمایش خیابانی «قتلگاه» به همراه مقتل‌خوانی برای اولین بار در استان یزد خبر داد و گفت: این نمایشنامه برای اولین بار در استان به صورت مقتل‌خوانی برگزار و بیانگر عاشورا به روایتی دیگر بود .

به گزارش یزدی نیوز«نسرین سبحان اردکانی» از برگزاری نمایش خیابانی به همراه مقتل‌خوانی واقعه عاشورا برای اولین بار در استان یزد خبر داد و اظهار کرد: واقعه کربلا و حوادث آن در قالب این نمایش به شیوه‌ای متفاوت برای مردم به اجرا درآمد.

 
وی افزود: «قتلگاه» که برای اولین بار اجرا و مورد استقبال جمعیت کثیری از مردم قرار گرفت، توسط گروه هنری طنزآوران اردکان در قالب نمایشی خیابانی به سرپرستی «علی هاتفی» و اجرای شش هنرمند و روایت‌گری دو مقتل‌خوان، اجرا شد.
 
این مسئول، «نریمان کمالی» و «مهدی مدیر طاهری» را مقتل‌خوانان این نمایش خیابانی خواند و تصریح کرد: هنرمندان اردکانی هر سه‌شنبه به نمایشنامه‌خوانی، مونولوگ‌‌خوانی و نقد نمایش‌نامه می‌پردازند ولی به دلیل تداخل با ایام عزاداری محرم، دست به تدوین و اجرای این نمایش‌نامه زدند . 
 
سبحان اردکانی با بیان این که نمایش «قتلگاه»، تلفیقی از دو هنر مرسوم تعزیه و مقتل‌خوانی بود، در رابطه با تفاوت مقتل‌خوانی و تعزیه‌خوانی(شبیه‌خوانی) گفت: هنرمندان در مراسم شبیه‌خوانی، شخصاً مجری و راوی نمایشنامه هستند اما در مقتل‌خوانی گروهی از افراد نمایش را به اجرا درمی‌آورند و گروهی ماجرا را شرح می‌دهند.
 
وی از تایید این نمایش‌نامه از سوی امام جمعه اردکان خبر داد و گفت: نمایشنامه مذکور قبل از اجرا توسط امام جمعه محترم شهرستان مطالعه و تایید شد و در ایام دهه محرم امسال ۱۸ مرتبه در هیئات و حسینیه‌ها برای عموم مردم به نمایش درآمد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..