مشکلات اقتصادی کانون‌های مساجد را با چالش روبه‌رو کرده است

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این روزها با مشکلاتی از جمله اختلاف نظرهای متعدد با مسئولان هیئت امنای مساجد و همچنین مشکلات مالی روبه‌رو است.

به گزارش یزدی نیوز"مسجد" همیشه از صدر اسلام تاکنون محلی برای جلوه اجتماعی دین مبین اسلام به شمار می‌رفته و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز مساجد نقش تاثیرگذاری در امور مختلف اعم از تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی و اعزام رزمندگان به جبهه‌های حق علیه باطل داشته‌اند.

 
با توجه به تشدید جنگ فرهنگی دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی علیه جوانان ایران اسلامی به جد می‌توان گفت امروز یکی از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت مساجد تشکیل کانون‌ها و تشکلات فرهنگی و هنری در جهت ترویج ارزش‌های والای فرهنگی و انقلابی است.
 
در این زمینه و برای بررسی مشکلات و معظلات موجود کانون‌های فرهنگی مساجد خبرنگار تسنیم به سراغ مسئولان تشکلات فعال و شاخص فرهنگی مساجد شهرستان اردکان رفت و به بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی آنها رفت.
 
مسئولان حمایت لازم از کانون‌های مساجد را ندارند
 
مهدی نحوی مسئول کانون فرهنگی و هنری شهید مرتضی مطهری(ره) مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) محله مزرعه سیف شهرستان اردکان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اردکان با بیان اینکه عرصه فعالیت این کانون در سه سطح کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است، گفت: در هر رده سنی فعالیت‌های مخصوصی همانند برگزاری کلاس‌های آموزشی، جلسات پرسش و پاسخ، برپایی جلسات بصیرتی و یادواره شهداء در نظر گرفته شده است.
 
وی با اشاره به فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اردکان فقط در لفظ و صحبت بر لزوم حمایت از کانون‌های فرهنگی و هنری تاکید می‌کنند ولی در عمل برای همیاری فکری، حمایت مالی و سایر موارد هیچ کمک شایانی به این نهادها انجام نمی‌دهند.
 
مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین اردکان با اشاره به اینکه این کانون در سال‌های اخیر به عنوان کانون فرهنگی برتر انتخاب شده افزود: انشالله این کانون فرهنگی امسال مراسم‌های ویژه‌ای از جمله شب شعر را با حضور فرهیختگان این عرصه برگزار می‌کند.
 
نحوی به مشکلات اقتصادی کانون‌های فرهنگی مساجد اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم حمایت قابل انتظار از مسئولان ما مجبور به درآمدزایی اقتصادی از جمله برپایی طرح بیمه آخرت و فروش محصولات فرهنگی برای رفع کمبودهای اقتصادی موجود هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه گاهی کانون‌های مساجد به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند گفت: متاسفانه ارتباطات داخلی در بین کانون‌های مساجد ضعیف است و هنوز دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد به عنوان متولی این امر موفق به ارتباط گیری مناسب بین کانون‌ها نشده است.
 
اختلاف هیئت امنای مساجد و کانون‌ها فعالیت‌ها را کم تاثیر کرده است 
 
مصطفی مصیبی، عضو شورای فرهنگی مسجد حضرت امام سجاد(ع) شهرستان اردکان هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اردکان با اشاره به اختلاف نظرهای جدی میان فعالین فرهنگی و هیات امناء بیان کرد: هرساله با تشکیل جلسات هیات اندیشه ورز مراسم‌های خلاقانه‌ای برگزار می‌شود ولی متاسفانه گاهی به علت اختلاف با هیات امناء این مراسمات دیده نمی‌شود.
 
مصیبی با اشاره به عدم حمایت مالی کافی جهت برگزاری مطلوب برنامه‌های سالانه بیان کرد: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسب در سطح جامعه از سوی نهادهای مربوط صورت گیرد تا مردم با وقف در این زمینه‌ها یاری‌گر تشکلات فرهنگی باشند.
 
وی با اشاره به جمله حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه "مساجد سنگر است، مساجد را رها نکنید"، گفت: مسجد حضرت امام سجاد(ع) شهرستان اردکان در هرمقطعی برگزار کننده جلسات بصیرتی و سیاسی بوده است که به همین علت همیشه مورد هجمه گروه‌های خاصی بوده و هست.
 
موفقیت فعالیت‌های فرهنگی نیازمند برنامه‌ریزی و منابع مادی است
 
حجت الاسلام مصطفی گرجی مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد هم در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه هر تشکل فرهنگی دارای رسالتی است و هر رسالتی نیازمند برنامه‌ریزی و هر برنامه‌ریزی محتاج منابع مادی و منابع انسانی است اظهار داشت: به همین منظور ان تشکلی موفق است که رعایت تمام این موارد را بکند.
 
وی با تاکید بر اینکه از آنجا که یک تشکل فرهنکی در کنار سازه مقدس مسجد بنام کانون فرهنگی هنری و با رسالت تبلیغ، آموزش، تربیت وجود دارد گفت: لازم است با برنامه‌ریزی درست و هدف‌دار و با انجام کار تشکیلاتی جهت ارتقای دانایی مخاطبان در حوزه اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی و سیاسی گام برداشت.
 
مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد افزود: مقام معظم رهبری می فرمایند که تشکیلات یکی از فرائض هر گروه مردمی است که هدفی را دنبال می‌کنند. تشکیلات یعنی نظم، یعنی تقسیم وظایف، یعنی ارتباط و اتصال، و زنجیره‌ای کار کردن، این معنای تشکیلات است، این چیزی است که نه فقط بد نیست، بلکه یک چیز خوب و بلکه یک چیز ضروری است، هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش‌نمی‌رود؛ انقلاب اسلامی هم بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد.
 
گرجی گفت: یکی از مشکلات و معضلات تشکل‌های فرهنگی موازی‌کاری و تداخل کاری آسیب‌زا است که گاه به هدر رفت منابع مالی و انسانی می‌انجامد و برای بهبود وضعیت دو راه وجود دارد که اولین مورد تفکیک و تقسیم وظایف با توجه به پتانسیل  موجود در نهاد های فرهنگی و دومین مورد همگرایی و هم افزایی است.
 
وی تصریح کرد: ما در کانون‌های فرهنگی با توجه به بیانیه ماموریت خود در سه حوزه کودک، نوجوان و خانواده و با رویکرد جذب قشر خاکستری به دنبال  برنامه‌ریزی دقیق و فعالیت تشکیلاتی هستیم.
 
مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد ادامه داد: دبیرخانه کانون های مساجد استان یزد در عین پرداختن به وظیفه خود به دنبال همگرایی و هم‌افزایی با نهاد‌های فرهنگی گام بر می‌دارد.
 
گرجی تصریح کرد: ما در استان یزد جهت تسهیل‌گیری  در انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری و مدیریت مالی کانون‌ها ٢٢ تفاهم‌نامه را با نهاد‌های مختلف  با موضوعات ورزشی، فنی و مهارتی، مشاوره، اردویی حمل و نقل، بهداشت و سلامت، آموزشی، تبلیغات شهری، و موارد دیگر بسته‌ایم و در سایت دبیرخانه کانون مساجد استان بارگذاری شده است.
 
وی افزود: یکی از برنامه‌های مهم پیش‌روی ما تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز است که با حضور متخصصین حوزوی و دانشگاهی در حوزه فرهنک و هنر به برنامه‌ریزی دقیق و با توجه به زمان و نوع مخاطب امروزی می‌پردازند.
 
مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد خاطرنشان کرد: در دوره جدید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد موضوع فضای مجازی به صورت جدی و حرفه دنبال می‌شود تا با استفاده از این ابزار روز بتوانیم در امر تبلیغ و آموزش‌های دینی گامی موثر برداریم.
 
گرجی ادامه داد: تولید مخاطب باید یکی از دغدغه‌های جدی کانون‌های فرهنگی مساجد باشد و در این امر سعه صدر و درمندی و دانایی لازمه موفقیت ماست و با توجه به برنامه‌ریزی دشمنان  برای تضعیف کردن آموزه‌های دین و انقلاب لازم است  تا از کارهای سطحی پرهیز و فعالیت فرهنگیِ علمیِ منطقی انجام شود.
 
با توجه به صحبت‌های گفته شده از سوی مسئولان کانون‌های فعال فرهنگی مساجد شهرستان اردکان حضور و حمایت مسئولان امر از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان پایگاه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان می‌تواند در جهت برجسته شدن این کانون‌ها در سطح جامعه و به دنبال آن تبدیل آنها به قطب فرهنگی نقش‌بسزایی ایفا کند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..