مدرسی با سطح علمی پایین از چرخه دانشگاه علمی کاربردی حذف می‌شوند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد با تاکید بر اینکه این دانشگاه به صورت جدی صلاحیت علمی مدرسینش را بررسی می‌کند گفت: مدرسی با سطح علمی پایین از چرخه دانشگاه علمی کاربردی حذف می‌شوند.

به گزارش یزدی نیوز محمدصالح احمدی در نشست خبری با اشاره به اینکه رسالت این دانشگاه مهارت آموزی است و متقاضیان این دانشگاه هم مبتنی بر نیاز جامعه و نیاز بازار به این دانشگاه مراجعه می‌کنند اظهار داشت: ۷۰ درصد دانشجویان ما در مقطع کاردانی و ۳۰ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.

 
وی با بیان اینکه فرهنگ مدرک‌گرایی الان در حال کم‌رنگ‌تر شدن است گفت: مهمترین عامل در به وجود آمدن رویکرد و فرهنگ مدرک‌گرایی استخدام‌های دولتی بود که بر اساس مدارک تحصیلی انجام می‌شد و به تخصص توجه کافی صورت نمی‌گرفت.
 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد خاطرنشان کرد: الان بحث استخدام‌های دولتی کم رنگ‌تر و در مقابل تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سبب پایین آمدن ارزش این مدارک بدون تخصص شده و همین دو موضوع سبب رنگ باختن تدریجی مدرک‌گرایی در جامعه را فراهم آورده است.
 
احمدی افزود: به همین دلیل شورای عالی اداری مصوبه انحلال و یا ادعام مراکز دانشگاهی که وابسته به مراکز دولتی یا مراکز اجرایی هستند را تصویب کرد و بر اساس این مصوبه، ۲۵ درصد از مراکز علمی کاربردی کشور که وابسته به مراکز دولتی و مراکز اجرایی هستند، تا پایان سال آینده منحل و یا به بخش‌های خصوصی واگذار می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد از مراکز علمی کاربردی در سطح استان یزد دولتی هستند افزود: شایعات نسبت به اینکه دانشگاه علمی کاربردی در حال ادغام و یا منحل شدن است کاملا کذب است و بر عکس این دانشگاه در حال رشد و پیشرفت بیشتری هم هست.
 
به گفته رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد، ۱۵ درصد از رشته‌های کل دانشگاه علمی کاربردی مهارتی است و این آمار باید تا پایان برنامه ششم توسعه به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند که این موضوع نشان دهنده توجه ویژه به مهارت‌گرایی در مقابل مدرک‌گرایی در این دانشگاه است.
 
احمدی تصریح کرد: در راستای هرچه پویا و کارآمدتر شدن فعالیت‌های این دانشگاه، تمام مدرسان باید به لحاظ صلاحیت علمی مورد بررسی قرار گیرند که تاکنون نیمی از مدسین از این مرحله عبور کرده‌اند که ۲۵ درصد به دلیل رد صلاحیت علمی از مسیر دانشگاه حذف شدند و مدرسین جدید جایگزین آنها می‌شوند.
 
وی پذیرش دانشگاه علمی کاربردی را از ۲۲ تا ۲۹ مرداد برای دوره‌های کاردانی و تا ۵ شهریور برای دوره‌های کارشناسی دانست و گفت: استان یزد در ۹ مرکز علمی و کاربردی و با ۱۲۷ کدرشته پذیرای دانشجویان است.
 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد سرفصل دروس این دانشگاه مهارتی است که متقاضیان با پشت سرگذاشتن دروس در نظر گرفته شده، پس از فارغ‌التحصیلی به یک مهارت‌آموز تبدیل می‌شوند.
 
احمدی  یکی از مهمترین اقدامات این دانشگاه را برگزاری دوره‌های تک پودمانی دانست و افزود: در این دوره‌ها چند تک درس به شرکت کنندگان ارائه می‌شود که شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های مختلف و حتی اصناف می‌توانند اقدام به برگزاری این دوره‌ها نمایند.
 
وی گفت: ۹ مرکز علمی کاربردی در استان یزد و در سه سطح یک تا سه فعال هستند که اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند به ویژه اینکه هیچ یک از این سه سطح در زمینه شهریه تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت موجود در این مراکز مربوط به سطح امکانات آموزشی و رشته‌های آن است.
 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این دانشگاه، در زمینه ایجاد مراکز نوآوری است که فارغ‌التحصیلان می‌توانند با ارائه طرح توجیهی، اقدام به ایجاد این مراکز نمایند.
 
احمدی ادامه داد: پس از اینکه دانشجو طرحش را برای ایجاد مرکز نوآوری به دانشگاه ارائه کرد و بررسی‌های لازم بر روی این طرح توسط دانشگاه انجام شد، در صورت کسب امتیاز‌های لازم توسط طرح، ۵۰ میلیون وام دو درصد برای راه‌اندازی مرکز به متقاضی پرداخت می‌شود.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..