غیب‌الهی خبر داد؛

کاهش ۴۰ درصدی سطح زیرکشت خربزه در ابرکوه

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سطح زیرکشت محصول خربزه در سال زراعی 97 - 96 در این شهرستان با 40 درصد کاهش به 70 هکتار رسید .

به گزارش یزدی نیوز«مهدی غیب‌الهی» با بیان این‌که در دو دهه گذشته خشکسالی و تغییر الگوی کشت در شهرستان ابرکوه تداوم داشته،‌ اظهار کرد: سال‌های اخیر بیش از ۲۵۰ هکتار اراضی به کشت این محصول اختصاص یافته است.

 
وی ارقام خربزه شهرستان را از نوع محلی و تخم مشهدی ذکر کرد و افزود: برداشت این محصول از اواسط تیر ماه آغاز شد و تا اواخر مرداد ماه ۹۷ ادامه دارد .
 
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه در ادامه با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، متوسط تولید در هر هکتار را ۲۲ تن و در بعضی مزارع تا ۳۰ تن و مجموع تولید را یک هزار و ۵۰۰ تن دانست و گفت:‌ در دو دهه اخیر به دلیل تداوم خشکسالی هر سال از ذخایر آبی منطقه کاسته شد که تداوم این پدیده حیات اقتصادی کشاورزان و روستاییان را به خطر انداخته است .
 
غیب‌الهی در ادامه با اشاره به این‌که ابرکوه یکی از قطب‌های کشاورزی استان یزد به شمار می‌رود و در برخی تولیدات مقام نخست و دوم را دارد، تصریح کرد: می‌توان با تکمیل زنجیره تولید، ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی علاوه بر برندسازی و معرفی کالا در ایجاد اشتغال و افزایش راندمان تولید، نسبت به افزایش درآمد کشاورزان نیز اقدام کرد .
 
این مقام مسئول ادامه داد: سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی منطقه برداشت می‌شود که افزون بر ۸۵ درصد آن صرف کشاورزی می‌شود و در خوش بینانه ترین حالت میزان بهره وری در آبیاری سنتی ۳۵ تا ۴۰ درصد است .
 
هم اکنون ۶۴۸ حلقه چاه کشاورزی و ۱۳ رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان است و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات‌ها خشک شدند .
 
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان این‌که ۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است،‌گفت: هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند .
 
این مقام مسئول در پایان، خاطرنشان کرد:‌ سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه ۱۵ هزار هکتار است که سالانه ۱۹۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه های زندگی آنها را تامین می کنند .
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..