نوسانات ارز و اشتیاق باغداران یزدی به صادرات میوه

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار یزد با اشاره به افزایش 15 درصدی قیمت میوه‌های سردرختی استان یزد در سال جاری، گفت: کاهش ارزش پول کشور و گرانی ارز منجر به تمایل بیشتر باغداران به صادرات محصولاتشان شده که همین موضوع نیز افزایش قیمت میوه‌های سردرختی را نسبت به سال گذشته به دنبال داشته است.

به گزارش یزدی نیوز«محمدحسین مشرف»  با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی قیمت سردرختی‌ها در بازار میوه استان، اظهار کرد: کاهش انواع سردرختی‌ها به دلیل مشکلات خشکسالی و سرمازدگی یکی از دلایل این افزایش قیمت بوده است.

 
وی افزود: کاهش ارزش پول کشور و گرانی ارز نیز منجر به تمایل بیشتر باغداران به صادرات شده که این موضوع نیز افزایش قیمت میوه‌های سردرختی را نسبت به سال گذشته به دنبال داشته است.
 
این مسئول بیان کرد: برخی از میوه‌ها مانند هندوانه و خربزه در بازار استان کاهش قیمت داشته به طوری که هندوانه‌ای که در میدان میوه و تره‌بار ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌شده است، در حال حاضر با قیمت یک‌هزار تومان و خربزه ۳۰۰۰ تومانی نیز با قیمت ۲۱۰۰ تومان در میدان میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد که البته حدود ۱۶ درصد گرانتر در بازار شهر عرضه می‌شود.
 
مشرف در مورد تغییر قیمت سبزی و صیفی‌جات نیز تصریح کرد: خشکسالی منجر به کاهش سطح زیرکشت این محصولات در کشور نیز شده که افزایش قیمت آن‌ها را در برداشته است. 
 
  رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار در پایان یادآور شد: تمام میوه‌های استان جز برخی از محصولات گلخانه‌ای مورد نیاز، از خارج استان به ویژه شهرهای ارومیه، شیراز، کرج، جیرفت و شمال کشور تامین می‌شود. 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..