گزارشی از یک اقدام غیرکارشناسی

هزینه میلیاردی برای تولید بو و پشه/پساب یزد بی‌استفاده ماند

تصفیه‌خانه فاضلاب یزد از چند سال پیش با صرف هزینه‌های میلیاردی راه‌اندازی شد اما پساب حاصل شده اکنون به دریاچه‌ای بی‌استفاده تبدیل شده و برای مردم رهاوردی جز بو و پشه نداشته است.

به گزارش یزدی نیوزگروه استان‌ها: تابستان‌های یزد همواره گرم، خشک، بی‌آب و نفس‌گیر بوده و امسال نیز یزدی‌ها گرمترین روزهای سال را با بحران آب سپری می‌کنند.

 
گرمای شدید هوا و نبود آب کافی برای آبیاری فضای سبز، چهره‌ای پاییزی به شهر داده و تقریبا برگ‌های درختان زرد شده و فضای سبز یزد حالتی کاملا پژمرده و بی‌طراوت پیدا کرده است.
 
حتی آبی برای ایجاد فضای سبز جدید، به رغم تلاش‌های شهرداری وجود ندارد در حالی که شاید می‌شد گرمای سوزان یزد را با ایجاد فضای سبز جدید، کمی قابل تحمل‌تر کرد.
 
 
 
کمی آن‌سوتر از زردی‌ها و چهره پژمرده شهر، دریاچه زیبایی در نزدیکی دروازه ورودی شهر ایجاد شده و زیبایی آن از دور دست خیره کننده است و جانی تازه به هر بیننده آن هم در گرمای عطش‌خیز یزد می‌دهد.
 
این زیبایی، از آن زیبایی‌ها است که بر عکس مثال معروف، «از نزدیک دل می‌برد و از دور زهره».
 
پشه‌ها خون مردم زارچ و شاهدیه را در شیشه کرده‌اند
 
مردمانی که کمی، فقط کمی دورتر از این دریاچه زیبا یعنی در مناطق شاهدیه و زارچ زندگی می‌کنند، سال‌هاست که به خون این دریاچه زیبا تشنه‌اند زیرا پشه‌هایی که در نیزارهای این دریاچه رشد و تولیدمثل می‌کنند، خون آنها را در شیشه کرده است.
 
مردم این مناطق در تابستان‌های گرم، نه جرأت باز کردن پنجره از ترس پشه‌ها را دارند و نه جرأت روشن کردن کولر به خاطر بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب را.
 
چند سالی است، شاید حدود شش یا هفت سال، که مردم زارچ و شاهدیه مدام در حال گلایه و اعلام مسائل و مشکلات خود به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و آب منطقه‌ای و حتی شهرداری‌های این مناطق هستند اما هنوز گره‌ای از مشکلات آنها باز نشده و برخی از مردم معتقدند که مسئولان در حال فرافکنی هستند و اصلا وجود بو و پشه را یا منکر می‌شوند یا دلیل آن را این دریاچه نمی‌دانند.
 
 
 
بسیاری از مردم شاهدیه بر این باورند که جانمایی درستی برای ایجاد این دریاچه و تصفیه‌خانه فاضلاب نشده که اگر می‌شد، اینگونه مردم این مناطق دچار آزار و اذیت نمی شدند.
 
اما برخی کارشناسان نیز بر این باورند که راکد ماندن آب دریاچه سبب ایجاد بو و پشه شده و اگر هر روز که پساب تولید می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد، حجم مشکلات در این سطح نخواهد بود.برای مردم یزد سئوال اینجاست که مسئولانی که اینقدر از نبود آب به ویژه برای آبیاری فضای سبز می‌نالند، چرا آب دریاچه بزرگی که پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد است را مورد استفاده قرار نمی‌دهند
 
حال برای مردم یزد سئوال اینجاست که مسئولانی که اینقدر از نبود آب به ویژه برای آبیاری فضای سبز می‌نالند، چرا آب دریاچه بزرگی که پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد است را مورد استفاده قرار نمی‌دهند.
 
این موضوع از شرکت آب منطقه‌ای استان یزد مورد بررسی قرار گرفت و حتی رسانه ملی بارها به این موضوع به صورت تخصصی پرداخت.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در این زمینه اظهار داشت: بخش عمده‌ای از حقابه پساب یزد متعلق به مهدی سرب و روی مهدی آباد بهادران و باغ‌شهر موسسه کوثر است.
 
محمدمهدی جوادیان‌زاده عنوان کرد: این دو هنوز اقدام جدی برای برداشت سهم آب خود نکرده‌اند و این امر سبب شده تا پساب در رودخانه راکد بماند.
 
وی افزود: البته مدت زمانی برای آنها تعیین شده که اگر در این مدت اقدام به برداشت نکنند، سهمیه آنها واگذار خواهد شد.
 
 
 
اما برخی دیگر از مسئولان استان یزد بوی این تصفیه خانه و دریاچه پساب را کاملا منکر می‌شوند و تاکید دارند که چند سالی است بو، کاملا از بین رفته ولی مردم این ادعا را قبول ندارند و از مسئولانی که منکر وجود بو هستند، خواسته‌اند فقط یک شب در محل سکونت آنها، زندگی کنند.
 
مکان‌یابی تصفیه‌خانه فاضلاب یزد کارشناسی شده است
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز در این زمینه اظهار داشت: مکان‌یابی تصفیه‌خانه فاضلاب توسط کارشناسان تعیین شده و تمام ارگان‌هایی که در ارتباط با مسائل بهداشتی و زیست محیطی دخالت دارند، این مکان‌یابی را تایید کرده‌اند و سپس تصفیه خانه اجرا شد
 
علی اسلامی افزود: سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب سیستم برکه تثبیت و تصفیه بی‌هوازی بود که می‌توانست هم بو و هم پشه تولید کند اما اکنون به سمت سیستم لجن فعال رفتیم و سال ۸۶ شیوه جدید آغاز شد و سال ۹۱ به بهره‌برداری رسید و می‌توانم ادعا کنم که از سال ۹۱ بحث بو کاملا منتفی شده است.
 
وی عنوان کرد: این نوع تصفیه‌خانه می‌تواند در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری شهر نیز باشد در حالی که اکنون فاصله حدود سه تا چهار کیلومتری شهر و اولین محل سکونت است.
 
اسلامی در مورد وجود پشه در منطقه زارچ و شاهدیه و مشکلاتی که مردم در گرمای تابستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: ما منکر وجود پشه نیستیم اما معتقدیم که پشه‌های موجود تنها به دلیل وجود تصفیه‌خانه و پساب آن نیست بلکه عوامل دیگری نیز در تولید و ازدیاد پشه‌ها نقش دارند.در اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب و پسابی که رها شده و استفاده نمی‌شود، تولید پشه می‌کند شکی نیست اما در منطقه پتانسیل‌های دیگری نیز وجود دارد که اینها بیشتر در تولید پشه به ویژه در مناطق مسکونی دخیل هستند
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اینکه هر جا آب و رطوبت باشد، پشه نیز وجود دارد، افزود: در اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب و پسابی که رها شده و استفاده نمی‌شود، تولید پشه می‌کند شکی نیست اما در منطقه پتانسیل‌های دیگری نیز وجود دارد که اینها بیشتر در تولید پشه به ویژه در مناطق مسکونی دخیل هستند.
 
اسلامی از جمله این موارد به وجود کوره‌های آجرپزی اشاره کرد و افزود: تعداد کوره‌ها در اطراف زارچ و شاهدیه بسیار است و این کوره‌ها مخازنی برای نگهداری آب دارند که در تولید پشه دخیل هستند.
 
وی، وجود باغ‌ویلاها در زارچ و شاهدیه را نیز از دیگر عوامل تولید پشه ذکر کرد و افزود: این باغ‌ها اغلب استخر دارند و استخرها می‌توانند محلی برای تولید پشه باشد.
 
اسلامی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از پساب کارخانه‌های مستقر در شهرک صنعتی رها می‌شود، تصریح کرد: این امر نیز عامل مهم دیگری در تولید پشه در این منطقه است.
 
وی، وجود دامداری‌ها، گود زباله، پوکه قنوات و … را نیز از دیگر عوامل تولید پشه در منطقه زارچ و شاهدیه اعلام کرد.
 
قنوات متروکه در تولید پشه دخیل هستند
 
اسلامی خاطرنشان کرد: تعداد قنوات در گذشته در شاهدیه و زارچ بسیار بوده اما بسیاری از آنها اکنون متروکه شده‌ و در بسیاری از آنها نیز فاضلاب رها شده که همه اینها می‌تواند عامل تولید پشه باشد.
 
 
 
وی تصریح کرد: در دریاچه پساب اقدام به سمپاشی می‌شود و امیدواریم با این پیگیری‌ها و استفاده از پساب و جلوگیری از راکد ماندن آب بتوانیم از افزایش پشه در منطقه جلوگیری کنیم.
 
گرچه موارد مطرح شده می‌تواند عوامل مؤثری در تولید و جولان پشه‌ها در منطقه باشد اما اغلب مردم شاهدیه به این عوامل که در رسانه ملی نیز مطرح شد، واکنش نشان داده و این دلایل را رد کرده‌اند.
 
مردم می‌گویند؛ وجود کوره‌های آجرپزی مربوط به یک سال و ۱۰ سال پیش نیست، قنوات متروکه و باغ‌ها نیز سال‌های سال است که در شاهدیه و زارچ وجود دارد اما این پشه‌ها از زمانی برای مردم آزاردهنده شده‌اند که تصفیه‌خانه فاضلاب در فاصله دو سه کیلومتری زارچ و شاهدیه راه‌اندازی شد.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..