معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ‌مطرح کرد:‌

طرح بازآفرینی شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دو اولویت مهم دولت تدبیر و امید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در نشست خبری با اهالی رسانه استان از اختصاص ٤٠ درصد اعتبارات امسال برای اشتغال زایی خبر داد و گفت: طرح بازآفرینی شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی د‌و اولویت مهم دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد استان در حوزه عمرانی است.

به گزارش یزدی نیوزنشست خبری "‌محسن صادقیان" معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیران کل حوزه عمرانی روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه با حضور مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد و اهالی رسانه استان در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این نشست از بررسی پیشنهادهای سرمایه‌گذاری در حوزه عمرانی استان خبر داد و بیان کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قالب برنامه «یزد + ۴۰» تعداد ۴۰ طرح سرمایه‌گذاری ‌در استان معرفی خواهد شد.
"‌محسن صادقیان" با تاکید بر اهمیت برنامه‌محور بودن تمام بخش‌های عمرانی و دستگاه‌های خدمات‌رسان استان ‌در این حوزه، ادامه داد: اعتبارات عمرانی امسال استان یزد به ویژه در بخش تملک دارایی و سرمایه‌ای براساس برنامه‌های هر کدام از بخش‌ها تخصیص خواهد یافت تا پایان سال دستاوردهای خوبی در قبال هزینه‌کردهای انجام شده، داشته باشیم.
وی افزود: بودجه عمرانی استان امسال نیز مانند سال گذشته است با این تفاوت که ٤٠ درصد از اعتبارات سال جاری در بخش اشتغال زایی هزینه خواهد شد که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در استان می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به برنامه‌های در اولویت این معاونت اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای سیاست برنامه‌محوری تخصیص اعتبارات استان، با ایجاد دفاتر تسهیل‌گری روستایی در همه ٢١ بخش استان تلاش داریم که تمام ظرفیت‌ها و چالش‌های روستاهای استان را پایش و شناسایی کنیم و براساس این اطلاعات، برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار لازم را انجام دهیم.
صادقیان یکی دیگر از موضوعات مهم در دستورکار معاونت عمرانی استانداری را مسئله آب عنوان کرد و گفت: در این رابطه در چهار ماه گذشته ١٢ جلسه سازگاری با کم‌آبی در استان برگزار شده که ٩٠ مصوبه در رابطه با حوزه تامین و مدیریت مصرف آب استان داشته است.
وی از نگاه ویژه استان به موضوع حفظ و حراست از خط اول انتقال آب خبر و ادامه داد: خوشبختانه طرح‌های حفاظتی و پدافندی خوبی در این رابطه اندیشیده شده و در دست اجراست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری از پیگیری موضوع سرچشمه خط دوم انتقال آب به استان در قالب کارگروهی در وزارتخانه نیرو خبر داد و افزود: خط سوم انتقال آب به استان از حوزه خلیج فارس با مشارکت بخش خصوصی پیشرفت خوبی دارد و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای اجرای خط چهارم انتقال آب به استان از دریای عمان نیز هستیم.
صادقیان خاطرنشان کرد: با اشاره به موفقیت حفر اولین چاه ژرف کشور در منطقه زابل، طرح مطالعاتی آب‌های ژرف در استان با بهره‌گیری از این تجربه در حال انجام مطالعات تکمیلی است و امدواریم به نتایج خوبی برای استان برسیم.
 
 
کاهش ٥٠ درصدی مصرف آب کشاورزی استان
 
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های مدیریت مصرف آب استان اشاره کرد و گفت: بر همین اساس کاهش ٤٢٦ میلیون مترمکعب مصرف آب بخش کشاورزی تا سال ١٤٠٠ در دستورکار قرار گرفته و طرح‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای جهادکشاورزی استان در این مورد تعریف شده است.
وی با اشاره به افت کنونی سالانه ٥٠ تا ١٠٠ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان، اظهار امیدواری کرد: با تحقق این طرح و رسیدن مصرف آب بخش‌ کشاورزی به ۵۰۰ میلیون مترمکعب دیگر شاهد افت آبهای زیرزمینی استان نباشیم.
صادقیان از اجرای طرح‌های مدیریتی مصرف آب در بخش خانگی با استفاده از وسایل کاهنده مصرف ‌و فرهنگ‌سازی و نیز در بخش صنعت با اجرای بازچرخانی و پساب در همین راستا خبر داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به در دستورکار قرار گرفتن ایجاد مخازن متعدد ذخیره آب در استان از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان در سه ماهه اول امسال اشاره و تصریح کرد: ساخت دو مخزن ٢٠ هزار مترمکعبی با پیشرفت فیزیکی ٦٠ درصد در مسیر خط انتقال، یک مخزن ٢٠ هزار مترمکعبی در شهرستان میبد، یک مخزن ذخیره آب ٥٠ هزار مترمکعبی در یزد و یک مخزن دو هزار مترمکعبی در شهرستان مهریز، در دست اقدام است.
وی با اشاره به حفر نزدیک به ٢٥ حلقه چاه اضطراری جدید برای تامین آب شرب یزد در مواقع بحرانی، گفت: پس از شناسایی همه چاه‌های کشاورزی سطح شهر، ١١ حلقه چاه مناسب آب آشامیدنی شناسایی و برای استفاده از مواقع اضطراری لوله‌گذاری شده است.
 
 
آغاز گاز رسانی به دهستان‌های شیرکوه تفت و جلگه بهاباد
 
 
صادقیان با اشاره به برخورداری نزدیک به ٩٧ درصد از جمعیت استان از نعمت گاز،‌ ادامه داد: درحال حاضر تمام شهرهای استان و ٨٤ درصد از جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار هستند.
وی افزود: در سه ماهه نخست سال جاری کلنگ عملیات اجرایی گاز رسانی به روستاهای دهستان میانکوه مهریز به زمین زده شده و به زودی نیز عملیات اجرایی دهستان شیرکوه تفت و دهستان جلگه در بهاباد نیز آغاز خواهد شد.
 
 
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری
 
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با اشاره به تهیه ٢٢٠ پرونده ثبت ملی بناهای تاریخی استان در سال گذشته، بیان کرد: برای امسال نیز تاکنون ٦٨ اثر برای ثبت ملی شناسایی شده و ١٦ مورد دیگر نیز مستندسازی گردیده است.
صادقیان از در دستورکار بودن مرمت ١٦٥ اثر تاریخی استان برای سال جاری خبر و ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز بخش خصوصی برای ۲۷ طرح گردشگری به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد تومان اعلام آمادگی کرده است.
وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه ‌راه‌های استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین طرح در این حوزه ساخت آزادراه تهران–بندرعباس که ۲۷۰ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی استان یزد است، می‌باشد که در سه فاز نایین–اردکان، اردکان-مهریز و مهریز–انار تعریف شده و در دست اقدام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود: در سه ماهه اول امسال ساخت ۲۷ کیلومتر راه مشارکتی روستایی در استان انجام شده است و ادامه روکش آسفالت راه زرند–بافق، ۱۲ کیلومتر راه یزد–طبس، جاده نهایی راه یزد–بافق و عملیات اجرایی کمربندی جنوب شرقی خاتم و محور اسفندآباد–صفاشهر در ابرکوه را نیز در دستورکار داریم.
صادقیان از عقد قرارداد راهداری برای انجام روکش آسفالت ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های استان در سال جاری خبر داد و گفت: امسال قرارداد توسه محور یزد–ده‌بالا نیز انجام می‌شود.
وی از تلاش برای جلب سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمرانی استان با تشکیل کمیته‌ای در این رابطه در استان خبر و ادامه داد: از جمله این اقدامات واگذاری طرح‌های نیمه تمام استان به بخش خصوصی به ویژه در حوزه های تفریحی، ورزشی و راه سازی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از بررسی پیشنهادات سرمایه‌گذاری استان در قالب این کمیته خبر داد و خاطرنشان کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قالب برنامه «یزد + ۴۰» تعداد ۴۰ طرح و پروژه سرمایه‌گذاری استان معرفی می شود.
 
 
سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی برای بازآفرینی ۵ محله یزد
 
 
صادقیان همچنین به طرح بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: طرح بازآفرینی شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی د‌و اولویت مهم دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد استان در حوزه عمرانی است.
وی افزود: طرح بازآفرینی شهری که بافت‌های تاریخی، فرسوده و ناکارآمد شهری را مورد مطالعه و هدف قرار داده است با هدف ساماندهی و ایمن‌سازی این بافت‌های مسکونی، تامین نیازهای جدید مسکن، اشتغال‌زایی و رفع بیکاری انجام خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ادامه داد: در همین رابطه ۹۰ محله در شهر یزد مورد بررسی قرار گرفتند و از این تعداد ۴۸ محله واجد شرایط طرح شناسایی شدند که در فاز نخست ۵ محله شامل محلات حسن آباد، اسکان، شاه ابوالقاسم، قاسم آباد و پشت باغ برای این طرح انتخاب شده اند.
صادقیان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در قالب این طرح در مجموع پنج سال برای این پنج محله ۲۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خواهد شد.
گفتنی است در ادامه این نشست خبری هر یک از مدیران کل حوزه معاونت عمرانی استانداری یزد گزارشی از ادارات کل تحت مسئولیت خود ارائه دادند و به سئوالات خبرنگاران و اهالی رسانه استان در بخش های مختلف حوزه عمرانی پاسخ داده شد.
 
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..